به صورت سنتی ارزش جواهرآلات وابسته به بهای سنگ و فلز آن بوده است، ولی در دوران مدرن ماهیت طرح و ارزش طراحی آن بر مفهوم مادی تسلط یافته، بازار جهانی را به سوی طراحی هدفمند محصولات گرانبها و تزئینی ولو با مواد نیمه قیمتی و روزمره برده است.
طراح طلا و جواهر آلات کسی است که با در هم آمیختن علم و هنر، به خلق زیور آلات می پردازد
اگر طلا را به عنوان شاخص طراحی و تولید جواهرات در نظر گیریم؛ می توان با مقایسه آمار به اهمیت حرفه جواهرسازی پی برد. ایران ششمین مصرفکننده طلا در جهان است و مصرف طلا و جواهرات در ایران هر ساله حدود118 تن و گردش طلا در ایران حدود 300 تن (18هزارمیلیارد تومان) است. گردش مالی جواهرات در جهان نیز بیش از 600 میلیارد دلار در سال است.
با توجه به پتانسیلهای موجود در کشور در رشته طلا و جواهرسازی، به کارگیری دانش روز و انتقال آن به نیروهای جوان در محیط آکادمیک راهی مؤثر در جهت رشد صنعت و در نتیجه رونق و رشد اقتصادی در کشور می باشد. از طرفی، به کارگیری نیروهای آموزش دیده و خلاق در داخل کشور علاوه بر اشتغالزایی، منجر به حفظ سنتها و فرهنگ ایرانی-اسلامی در محصولات مورد استفاده در کشور گشته و مانع از هجوم اقلام متنوع و بیمناسبت خارجی به بازارهای داخلی میگردد.
دوره کارشناسی پیوسته طراحی زیورآلات جهت تربیت نیروی انسانی کارآمد با توانایی ایدهپردازی و طراحی انواع زیورآلات سفارشی و انبوه جهت ارائه و فروش در بازارهای داخلی و بینالمللی با هدف ارتقای سطح دانش جهت توسعه صنعت طلا و جواهر کشور مطابق با جدیدترین علوم روز تدوین گردیده است.
نظرسنجی از دانشجویان دوره کارشناسی و کارشناسی ارشد و تعیین 12 درصد اولویت اول در انتخاب این گرایش در بین 16 گرایش دیگر طراحی صنعتی همچون: طراحی خدمات،مبلمان، محصول،خودرو و...
دروس پایه:
کارگاه طراحی تخصصی، کارگاه حجم سازی، عکاسی، تاریخ هنر ایران و جهان، هندسه، نقشه کشی صنعتی
دروس اصلی:
تاریخچه جواهرات ایران و جهان، متالورژی فلزات قیمتی، کارگاه مدلسازی، کارگاه زرگری، کارگاه ریخته گری، کارگاه مرصع کاری و جواهرنشانی، کارگاه عملیات تکمیلی، مدلسازی رایانه ای جواهرات، تاریخ مد و پوشاک، جواهرات سیمی و مهره ای، تکنیکهای خلاقیت و ارائه ایده، نمادها و نشانه ها در طراحی زیورآلات
دروس تخصصی:
مبانی طراحی جواهرات، گوهرشناسی، گوهر تراشی، ارزیابی الماس، پروژه های طراحی جواهرات، پروژه نهایی
نقش و توانایی فارغالتحصیلان (مهارتها و توانمندیها)
- آموزش و ارتقای دانش آکادمیک در صنعت طلا و جواهر
- ارائه طرحهای مناسب به کارگاهها و کارخانجات تولید مصنوعات طلا و جواهر جهت تولید و عرضه در بازار داخلی
- ارائه طرحهای مناسب جهت صادرات به بازارهای جهانی به کارگاهها و کارخانجات تولید مصنوعات صادراتی طلا و جواهر
- توانایی مدلسازی سه بعدی زیورآلات جهت تولید به صورت سفارشی یا انبوه
- فعالیت مستقل در قالب طراحی و ساخت و ارائه مصنوعات طلا و جواهر جهت تولید سفارشی
- مدیریت گروههای طراحی و جهتدهی به طراحی تولیدی با ایجاد هویت سازمانی در طراحی
- توانایی مدیریت و راه اندازی کارگاههای طراحی و تولید انواع زیورآلات
- توانایی ایجاد جریانهای نو در طراحی اقسام زیورآلات با توجه به نیاز روز بر پایه فرهنگ ایرانی-اسلامی
- کسب مهارتهای لازم جهت کارآفرینی و اشتغالزایی
زمینه های کاری:
- طراح و مدلساز انواع زیورآلات و مصنوعات طلا و جواهر
- مدیریت شرکتهای مستقل طراحی زیورآلات و مصنوعات طلا و جواهر
- کارشناس مهندسی و طراحی در کارگاهها و تولیدیهای طلا و جواهرات
- مدرس و کارشناس در آموزشگاههای مرتبط
- تسلط بر روشهای مدلسازی تخصصی جواهرات
- آشنایی عمومی با بازار جهانی جواهرات
ضرورت این حرفه:
1. دستیابی به تکنیک بالا در ساخت
2. تأکید بر هویت هنرمند در بازار عرضه و وجود ساز وکار ترویجی نام هنری و برندینگ
3. استفاده ویژه از نشانه های نمادین ملی و فرهنگی با ایده بازار مصرف جهانی.
نقش طراحان طلا و جواهر در جامعه بدین شکل تبلور می یابد...
از زبان استاد هادی نعمتی بشنویم:
آشنایی با برخی از اساتید گروه طراحی و ساخت طلا و جواهر: