منوی سایت

منوی سایت

Search
اطلاعیه ها

رشته ارتباط تصویری

ارتباط تصویری

رشته ارتباط تصویری به انتقال پیام از طریق تصویر که در قالب پوستر، تابلو های بزرگ تبلیغاتی، انواع علایم پیکتوگرام، عنوان نشانه ها و آرم ها، پویانمایی، تبلیغات تلوزیونی، صفحه آرایی نشریات و … می گویند. خلاقیت از مهمترین ویژگی های یک طراح گرافیک است و در فضای رقابتی این رشته، خلق ایده های جدید نقش بسزایی دارد. این رشته در ایران از هنرستان تا دوره کارشناسی ارشد آموزش داده می شود. از جمله مهارت های لازم برای ورود به این شغل، آشنایی با فنون طراحی، نقاشی، عکاسی، تصویر سازی و استفاده از نرم افزار های طراحی برای تولید تصاویر است.

در طراحی گرافیک هر نمونه کار طراح به نوعی تبلیغ کار او نیز به شمار می آید. طراحی که برای یک شرکت گرافیکی کار می کند با عملکرد خوب و تبلیغ نمونه کارهای خود می تواند کم کم به یک مدیر خلاق یا ناظر و سرپرست طراحان دیگر تبدیل شود. فراموش نکنید که موفقیت بیشتر به معیار هایی نظیر شناخته شدن در بازار کار، میزان کارایی و ابتکار شما بستگی دارد.

درباره رشته

هنر گرافیک، هنر ترسیم خط، نوشته و پدیدآوردن نقش‌هایی تصویری بر یک سطح برای ارتقای پیامی معین به مخاطب است. این رشته یکی از شاخه‌های مهم هنرهای تجسمی است که کاربردهای متنوع و گسترده‌ای چه در زمینه نشر و چاپ و چه در زمینه دیجیتال دارد. گرافیک هنری است که براساس یک سفارش شکل می‌گیرد و این تفاوت اصلی هنر گرافیک و هنر نقاشی است. در گرافیک، طراح می‌بایست به این پرسش پاسخ دهد که این سفارش از او چه می‌خواهد، سپس باتوجه به تحقیقات و مطالعاتی که چه به شکل بصری و چه به صورت کتابخانه‌ای انجام می‌دهد به مفهومی می‌رسد که باید آن را به بهترین شیوه و ساده‌ترین شکل بیان کند. در واقع سفارش و تحقیقاتی که درباره آن انجام می‌دهد به عنوان مهم‌ترین منبع الهام است. دانشجویان در دوران تحصیل با به روزترین مباحث رشته گرافیک در جهان، اهمیت‌ها و کاربرد‌های  آن‌ آشنا می‌شوند.

آشنایی با تمام شاخه‌های گرافیک در این رشته موجب می‌شود دانشجو به استعداد و علایق خود پی برده، یک یا چند شاخه خاص را دنبال کرده و بسوی حرفه‌ای شدن پیش برود. در نهایت هرچه آثار گرافیک بهتری با ایده‌های ناب‌تر، خلق شوند، سواد بصری جامعه رشد بیشتری پیدا می‌کند و سطح توقع عموم جامعه از این هنر نیز بالاتر می‌رود. به همین دلیل گرافیک را هنر ارتباط تصویری ترجمه کرده‌اند، یعنی انتقال مفهوم با زبان تصویر. طراح گرافیک باید مثل یک سخنور که علم کلام می‌داند علم تصویر بداند و از طریق آن با توجه به نوع پیام و نوع مخاطب ارتباط موثری برقرار کند. طراحان گرافیک برای کار کردن الزامی به حظور در یک مکان جغرافیایی خاص ندارند. برخی از آنها کار تمام وقت و مطمئن در شرکت های دولتی را انتخاب می کنند که فضا و ساعت کاری مشخصی دارد و بعضی در موسسه های خصوصی کار می کنند که شرایط آن شاید کمی متفاوت باشد. برخی دیگر نیز به طور مستقل برای خود کار می‌کنند. این دسته ممکن است به طور دائم مشتری نداشته باشند.

زمینه های مهارتی

گرافیک مجموعه‌ای وسیع از مهارت‌های تجسمی را در بر می‌گیرد؛ طراحی پوستر و بیلبورد، تابلو، سردر، جلد کتاب و نشریات، صفحه‌آرایی، طراحی نشانه، طراحی تبلیغاتی و بروشور، کاتالوگ،  اوراق اداری، فولدر، طراحی حروف، تایپوگرافی، چاپ و نشر، عنوان‌بندی فیلم، تصویرسازی متحرک، طراحی رابط کاری  (UI,UX) و… از جمله مهارت‌هایی است که در این رشته کسب می‌شود.

زمینه های شغلی

طراحی گرافیک یکی از مشاغل درحال رشد و کاربردی است. این رشته بازار کار بسیارخوبی در داخل و خارج ایران دارد. طراحی چه به صورت آزاد (freelance) و چه به صورت استخدامی و وابسته به سازمان و شرکت می‌تواند درآمد بالایی داشته باشد. طراح باتوجه به میزان فعالیت، تخصص، تجربه، ابتکار، تلاش و پشتکار می‌تواند در هر کدام از شاخه های مختلف نام برده شده وارد بازار کار حرفه‌ای شود. از شغل‌های پردرآمد این رشته در ایران می‌توان به طراحی لوگو، ساخت انیمیشن، تیزر تبلیغاتی، طراحی صفحات وب و طراحی رابط کاربردی اشاره کرد. در ادامه به برخی از زمینه های کاری اشاره می شود.

  • انجام دادن کلیه سفارش های تبلیغاتی در زمینه های مختلف تجاری، صنعتی، فرهنگی و …
  • تهیه انواع طرح برای معرفی و ارائه یک موضوع
  • طراحی و تصویر گذاری متون ادبی، سیاسی، اجتماعی و مانند آن
  • طراحی و صفحه آرایی کتاب، مجله و روزنامه
  • تهیه بروشور و دفترچه راهنما برای معرفی کالا ها
  • طراحی بسته بندی انواع کالا
  • طراحی پارچه
  • طراحی وبگاه ها و بازی های ویدئویی
  • طراحی نشانه ها آرم ها
  • طراحی کارت های ویزیت
مطلوبیت های حرفه ای 

امروزه آموزش و تبلیغات غیر مستقیم یکی از ابزار موفقیت دولت ها، کارخانه ها، موسسات و… است. بنابراین تمام بخش های سیاسی، اقتصادی، اجتماعی و فرهنگی به جذب نیرو هایی در این زمینه می پردازند.

ضرورت این حرفه 

با نگاهی به پیرامون شهر، برنامه های تلویزیونی و تبلیغات متوجه می شویم که ما با تصاویر احاطه شده ایم. این تصاویر باید جذاب باشند و بتوانند نکاتی را به ما انتقال دهند. بنابراین به افرادی احتیاج است که علم و هنر این کار را داشته باشند.

اساتید رشته

دروس رشته

دروس پایه 

انسان، طبیعت، طراحی ،ف هندسه مناظر و مرایا، کارگاه حجم سازی و هنر و تمدن اسلامی

دروس اصلی 

عکاسی، اصول علمی ارتباطات و تبلیغات، روش تحقیق در ارتباط تصویری، خوشنویسی طراحی حروف، عکاسی رنگی، کامپیوتر تخصصی و روش های پیشرفته چاپ

دروس تخصصی 

کارگاه ارتباط تصویری، کامپیوتر تخصصی، نظارت چاپ، عکاسی تخصصی، طرح عملی جامع، زبان تخصصی و گرافیک محیطی

دانشجویان برتر و فارغ التحصیلان

گالری