طرح جامع مهارت افزایی و ارتقاء توان اشتغال پذیری دانشجویان و دانشآموختگان "کو-آپ پارس"
درباره
بر اساس ابلاغ “آییننامه مهارت افزایی و ارتقاء توان اشتغال پذیری دانشجویان” توسط معاونت محترم آموزشی وزارت علوم، تحقیقات و فناوری و ضرورت ایجاد دروس مهارتی برای دانشجویان و دانشآموختگان در جهت توسعه مهارتهای فردی، اجتماعی و حرفه ایی وکاهش فاصله بین دانشگاه و صنعت، موسسه معماری و هنر پارس به عنوان دانشگاه سطح یک و پیشروی کشور به صورت جامع اقدام به برگزاری آموزشهای مهارتی در زمینه مهارت های عمومی و تخصصی و همچنین در مهارت های مدیریتی-حقوقی نموده است.
موسسه معماری و هنر پارس با تشکیل شورای مهارت افزایی و به کارگیری کارگروه های تخصصی با دعوت از متخصصان برجسته در حوزه صنعت و جامعه حرفهای، در راستای تشخیص نیازهای تخصصی و آمادگی هرچه بیشتر دانشجویان برای حضور مؤثر در جامعه و ورود به بازار کار اقدام به برنامهریزی و اجرای طرحی جامع با رویکرد مهارت افزایی نموده است.
در این تکنگاشت، با معرفی کلیات طرح جامع مهارتافزایی و ارتقا توان اشتغالپذیری دانشجویان، تعاریف، اهداف و برنامههای اجرایی این طرح نیز به تفصیل بیان می شود. این رویداد بزرگ که برای نخستین بار در تاریخ آمورش عالی در ایران راهاندازی و اجرا می گردد با افزایش توانمندیهای دانشجویان، به تحقق برنامههای توسعه پایدار ملی، تولید ثروت در جامعه و افزایش توان اشتغال پذیری و کارآفرینی فارغ التحصیلان یاری می رساند.
:دستاورد نهایی طرح جامع مهارت افزایی و اشتغال پذیری(کو-آپ پارس)
۱. ایجاد بستر مناسب جهت ارتقاء شایستگیهای عمومی و تخصصی دانشآموختگان برای افزایش مشارکت و توانمندی آنان در ایجاد کسبوکار، اشتغال و توسعه کارآفرینی
۲.کاهش فاصله بین برنامههای درسی با نیازهای جامعه به کمک افزایش سهم آموزشهای مهارتی در برنامهریزی درسی رشتهها و زیرگروههای دانشگاهی
تعاریف
:اشتغال پذیری
مجموعهای از موفقیتها، تواناییها، مهارتها، دانستهها و در مجموع شایستگیهای فردی است که دانشآموختگان را در دستیابی به موفقیت و کاریابی در حرفه مورد نظر خود آمادهتر میکند و امکان ورود به محیط کسبوکار را افزایش میدهد تا از این طریق میزان بهرهوری خود، خانواده، جامعه و اقتصاد را افزایش دهند.
:مهارت افزایی
فراگیری فنون و آموختن تجربههای افراد متخصص، شناخت روشهای انجام حرفه و تواناییهای تعامل در محیط کسب و کار و اکتساب ظرفیتهای مؤثر در خلق تفکر، ایده پردازی و تولید که به سه دستهی اصلی تقسیم میشود:
مهارت های عمومی و پایه (مشترک بین زیرگروه های آموزشی مختلف جهت افزایش مهارت های فردی و تعاملی با جامعه و محیط های کسب و کار)
مهارت های تخصصی (مشترک بین رشته های یک زیر گروه آموزشی به منظور افزابش توانمندی های انجام حرفه و آمادگی برای حضور در جامعه ی تخصصی حرفه مورد نظر)
مهارت های مدیریتی – حقوقی (متوازن با نیازهای حرفهای رشته های یک زیرگروه آموزشی به منظور آگاهی بخشی و انتقال تجارب مدیریتی و حقوقی در محیط های کسب و کار)
:تجربه گرایی
امروزه به دلیل تحولات سریع اجتماعی، اقتصادی و علمی ضروری است انسان ها در پیشبرد برنامه های توسعه فردی با رویکردی جدید، تجربیات افراد متخصص را فرا گرفته و در زمان کمتر تسلط بیشتری در انجام فعالیت های حرفه ای کسب نماید. به این منظور موسسه معماری و هنر پارس با راه اندازی پویش “تجربه را بیاموزیم” زمینه های پرداختن به ضرورت های تجربه گرایی را فراهم کرده است.
:طرح کو-آپ پارس
رویداد تحول تجربه آمورش در سال ۱۴۰۰ که تمرکز آن بر تکمیل واحد های پایه و تخصصی این امکان را فراهم می نماید تا به کمک آموزش های تجربه محور، مهارتی قبل از فارغ التحصیلی است. این طرح این امکان را فراهم می نماید تا دانشجویان بتوانند در حین گذراندن تحصیلات دانشگاهی، تجربیات عملی در زمینه مهارتهای عمومی، تخصصی و حتی مدیریتی را نیز فراگیرند.
طرح جامع کو-آپ پارس، به منظور هدایت منسجم در راستای تحقق اهداف شورای مهارتافزایی موسسه معماری و هنر پارس موارد زیر را به عنوان اصلیترین اهداف طرح پیش بینی و برنامهریزی نمودهاست:
*اجرای آموزشهای تکمیلی مهارتی متناسب با هر رشته و نیاز بازار کار
*اعمال استانداردهای لازم جهت گذراندن دورههای کارآموزی در بالاترین کیفیت
*برقراری تعامل پیوسته درس محور با مراکز صنعتی و تولیدی
*تعریف دروس مهارتی در دو بخش عمومی و اختصاصی
*تشکیل شورای سیاست گذاری و نوآوری درسی دانشگاه در راستای ارتقا اشتغالپذیری دانشآموختگان
*طراحی و اجرای دورههای نوآورانه با هدف ورود دانشجویان به محیطهای کسب و کار
*راه اندازی مراکز وابسته دانشگاهی و برگزاری دورههای فنی و حرفهای با همکاری سازمان آموزش فنی و حرفهای
*ایجاد کسب و کارهای نوپا (استارتآپ) آموزش محور در رشتههای تحصیلی با زمینه اشتغال پایین
*رصد وضعیت اشتغال دانشآموختگان با هدف بازنگری برنامههای درسی و انطباق آنها با نیازهای جامعه
*برگزاری دورهها و کارگاههای آموزشی تخصصی ویژه دانشجویان با هدف آشناسازی با فضای کسب و کار
*به کارگیری الگوهای مبتنی بر شایستگیهای شغلی و حرفهای در طراحی برنامههای درسی
*بازدید از مراکز صنعتی و پروژههای اجرایی
*افزایش سهم آموزشهای مهارتی و فناوری پایه در برنامه درسی رشتههای غیرمهارتی
*توسعه آموزشهای مهارتی متناسب با نیازهای بازارکار از طریق همکاری با صنایع، وزارتخانهها و دستگاههای دولتی، اجرایی و صنعتی
اهداف طرح جامع مهارت افزایی و اشتغال پذیری (کو-آپ پارس)
*کسب مهارت های عمومی، تخصصی، مدیریتی، حقوقی و شایستگی بیشتر به منظور افزایش احتمال موفقیت در آینده شغلی
*بهره برداری از آموزشهای جانبی برای تحکیم و تقویت دانش تخصصی خود با روشهای کم هزینه و اثربخش
*ایجاد زمینه ارتباط با سازمانها و دستگاههای اجرایی
*صدور گواهینامه ویژه مهارتی به دو زبان فارسی و انگلیسی که نشانگر شایستگی دانشجو و کیفیت بالاتر تحصیل اوست.
در راستای اجرای طرح کو-آپ پارس، موسسه از ترم جاری، درسهای مهارت محور در برنامه درسی دانشجویان برای تمامی مقاطع پیش بینی شدهاست. لذا کلیه دانشجویان میتوانند بر اساس شرایط زیر نسبت به اخذ واحد اقدام نمایند:
۱.دانشجویان از ابتدای ترم دوم و تا پیش از زمان فارغالتحصیلی میبایست حداقل دو درس از دروس مهارتی را انتخاب نمایند.
۲.دانشجویان مجاز هستند علاوه بر ۲۰ واحد مجاز هر ترم، تا سقف ۲۴ واحد، از دروس مهارتی اعلام شده توسط آموزش موسسه واحد اخذ نمایند.
۳.در انتخاب این دروس محدودیتی از نظر گروه و دانشکده وجود ندارد و دانشجویان میتوانند در صورت تمایل هر تعداد از دروس مهارتی را از هر گروهی اخذ نمایند.
۴.امکان دریافت کارنامه مهارتی در کنار کارنامه آموزشی وجود دارد.
۵.امکان دریافت گواهینامه مهارتی ۲ زبانه با گذراندن حداقل ۶ واحد درسی برای دانشجویان کارشناسیارشد، کارشناسی ناپیوسته و کاردانی و ۱۲ واحد برای دانشجویان کارشناسی پیوسته از جدول دروس مهارتی امکان پذیر است.