منوی سایت

منوی سایت

Search
اطلاعیه ها

رشته طراحی و ساخت طلا و جواهر

طراحی و ساخت طلا و جواهر

به صورت سنتی ارزش جواهرآلات وابسته به بهای سنگ و فلز آن بوده است، ولی در دوران مدرن ماهیت طرح و ارزش طراحی آن بر مفهوم مادی تسلط یافته، بازار جهانی را به سوی طراحی هدفمند محصولات گران بها و تزئینی ولو با مواد نیمه قیمتی و روزمره برده است. طراح طلا و جواهر آلات کسی است که با در هم آمیختن علم و هنر، به خلق زیور آلات می پردازد.

اگر طلا را به عنوان شاخص طراحی و تولید جواهرات در نظر گیریم؛ می توان با مقایسه آمار به اهمیت حرفه جواهرسازی پی برد. ایران ششمین مصرف‌کننده طلا در جهان است و مصرف طلا و جواهرات در ایران هر ساله حدود ۱۱۸ تن و گردش طلا در ایران حدود ۳۰۰ تن (۱۸هزارمیلیارد تومان) است. گردش مالی جواهرات در جهان نیز بیش از ۶۰۰ میلیارد دلار در سال است.

با توجه به پتانسیل­ های موجود در کشور در رشته طلا و جواهرسازی، به کارگیری دانش روز و انتقال آن به نیروهای جوان در محیط آکادمیک راهی مؤثر در جهت رشد صنعت و در نتیجه رونق و رشد اقتصادی در کشور می باشد. از طرفی، به کارگیری نیروهای آموزش دیده و خلاق در داخل کشور علاوه بر اشتغال­ زایی، منجر به حفظ سنت ­ها و فرهنگ ایرانی – اسلامی در محصولات مورد استفاده در کشور گشته و مانع از هجوم اقلام متنوع و بی­ مناسبت خارجی به بازارهای داخلی می­ گردد.

درباره رشته

سرزمین پارس به لحاظ منابع معدنی کشوری غنی محسوب می‌شود و هنر طلا و جواهر‌سازی نیز در آن قدمتی چند هزار ساله دارد و به عنوان یکی از زمینه‌ها در جهت رشد اقتصادی کشور به حساب می‌آید. با افزایش تقاضا و رشد صنعت طلا و جواهر‌سازی در ایران، نیاز به افراد متخصص و خلاق که بتوانند با ترکیب هنر سنتی و مدرن تقاضای موجود در بازار را تامین کنند، پدیدار گشت. این رشته نیز با پیشرفت تکنولوژی، گذشت زمان و تغییر در سلیقه و علاقه مردم، در انتظار به روز رسانی است و در همین راستا نیازمند بهره‌گیری از کارشناسان و طراحانی است که بتوانند با طرح‌های خود این نیاز جامعه را برطرف سازند. در نتیجه، طراحی جواهرات در دنیای معاصر به خلاقیت و دانش فنی زیادی نیاز دارد. دانشگاه معماری و هنر پارس بر این باور است که دانشجویان این رشته قادر هستند تا از طریق ارائه‌ی طرح‌های نو و خلاقانه نیاز جامعه را رفع کرده و حضوری پر رنگ در جامعه جهانی داشته باشند.

دوره کارشناسی پیوسته طراحی زیورآلات جهت تربیت نیروی انسانی کارآمد با توانایی ایده ­پردازی و طراحی انواع زیورآلات سفارشی و انبوه جهت ارائه و فروش در بازارهای داخلی و بین­ المللی با هدف ارتقای سطح دانش جهت توسعه صنعت طلا و جواهر کشور مطابق با جدیدترین علوم روز تدوین گردیده است. نظرسنجی از دانشجویان دوره کارشناسی و کارشناسی ارشد و تعیین ۱۲ درصد اولویت اول در انتخاب این گرایش در بین ۱۶ گرایش دیگر طراحی صنعتی همچون: طراحی خدمات،مبلمان، محصول،خودرو و…

 

نقش و توانایی فارغ‌التحصیلان

– آموزش و ارتقای دانش آکادمیک در صنعت طلا و جواهر

– ارائه طرح­ های مناسب به کارگاه­ ها و کارخانجات تولید مصنوعات طلا و جواهر جهت تولید و عرضه در بازار داخلی

– ارائه طرح ­های مناسب جهت صادرات به بازارهای جهانی به کارگاه ­ها و کارخانجات تولید مصنوعات صادراتی طلا و جواهر

– توانایی مدلسازی سه بعدی زیورآلات جهت تولید به صورت سفارشی یا انبوه

– فعالیت مستقل در قالب طراحی و ساخت و ارائه مصنوعات طلا و جواهر جهت تولید سفارشی

– مدیریت گروه­ های طراحی و جهت­ دهی به طراحی تولیدی با ایجاد هویت سازمانی در طراحی

– توانایی مدیریت و راه­ اندازی کارگاه ­های طراحی و تولید انواع زیورآلات

– توانایی ایجاد جریان­ های نو در طراحی اقسام زیورآلات با توجه به نیاز روز بر پایه فرهنگ ایرانی – اسلامی

– کسب مهارت­ های لازم جهت کارآفرینی و اشتغال­‌زایی

 

زمینه های مهارتی 

دانشگاه معماری و هنر پارس در زمینه‌های مهارتی از جمــله: تفکر خلاق برای تولید ایده‌های جدید، کسب مهارت عملی برای کار با ابزار و مواد مانند فلزات و سنگ‌های قیمتی، متریال‌های نوین، مهارت‌های طراحی و مدل‌سازی کامپیوتری برای تولید مهارت‌های سازمانی و مدیریت زمان، آگاهی و آشنایی با دنیای تجارت، توانایی بازاریابی و آشنایی عمومی با بازار جهانی تاکید فراوان دارد.

زمینه های کاری

– طراح و مدلساز انواع زیورآلات و مصنوعات طلا و جواهر

– مدیریت شرکت‌های مستقل طراحی زیورآلات و مصنوعات طلا و جواهر

– کارشناس مهندسی و طراحی در کارگاه‌ها و تولیدی‌های طلا و جواهرات

– مدرس و کارشناس در آموزشگاه‌های مرتبط

– تسلط بر روش‌های مدلسازی تخصصی جواهرات

– آشنایی عمومی با بازار جهانی جواهرات

ضرورت این حرفه

۱. دستیابی به تکنیک بالا در ساخت

۲. تأکید بر هویت هنرمند در بازار عرضه و وجود ساز وکار ترویجی نام هنری و برندینگ

۳. استفاده ویژه از نشانه های نمادین ملی و فرهنگی با ایده بازار مصرف جهانی.

نقش طراحان طلا و جواهر در جامعه بدین شکل تبلور می یابد.

اساتید رشته

دروس رشته

دروس پایه

کارگاه طراحی تخصصی، کارگاه حجم سازی، عکاسی، تاریخ هنر ایران و جهان، هندسه، نقشه کشی صنعتی

دروس اصلی

تاریخچه جواهرات ایران و جهان، متالورژی فلزات قیمتی، کارگاه مدلسازی، کارگاه زرگری، کارگاه ریخته گری، کارگاه مرصع کاری و جواهرنشانی، کارگاه عملیات تکمیلی، مدلسازی رایانه ای جواهرات، تاریخ مد و پوشاک، جواهرات سیمی و مهره ای، تکنیک های خلاقیت و ارائه ایده، نمادها و نشانه ها در طراحی زیورآلات

دروس تخصصی

مبانی طراحی جواهرات، گوهرشناسی، گوهر تراشی، ارزیابی الماس، پروژه های طراحی جواهرات، پروژه نهایی

 

دانشجویان برتر و فارغ التحصیلان

گالری