منوی سایت

منوی سایت

Search
اطلاعیه ها

رشته معماری داخلی

معماری داخلی

هدف معماری (طراحی) داخلی (Interior Design)  بهینه سازی فضاهای داخلی ساختمان ها به منظور انجام فعالیت های مورد نظر با بهترین کیفیت است. آنچه به یک بنا روح می بخشد، فضای داخلی آن است. خصوصیات درونی یک بنا باعث جذب انسان و احساس تعلق او به فضا می شود به همین جهت تامین آسایش و شرایط زندگی در درون یک بنا به اندازه بخش بیرونی بنا مهم و تأثیرگذار است. کیفیت فضای داخلی از یک طرف تأثیر مستقیم بر نحوه انجام فعالیت های افراد در آن دارد و از طرف دیگر نگرش، شرایط ذهنی و حتی شخصیت انسان ها را تحت تأثیر قرار می دهد. طراحی داخلی که حد واسط میان دو مقوله معماری و طراحی است، به همان میزان که شامل جنبه های کاربردی، ساختاری و فنی می شود، هنرهای تجسمی و جنبه های بصری و زیبایی شناسانه را نیز در بر دارد.

درباره رشته

معماری داخلی هنر طراحی سازه‌ها از درون به بیرون یا بازسازی محیــط داخلـی سازه‌ها با در نظر داشتن یک هدف خاص است. معماری داخلی و طراحی داخلی، دو حوزه بسیار شبیه به یکدیگر هستند. در معماری داخلی، معماران بر روی عملکرد و کاربری فضا با در نظر گرفتن جنبه‌های سازه‌ای تمرکز می‌کنند. رشته معماری داخلی به بهینه‌سازی فضاهای داخلی ساختمان ها به منظور انجام فعالیت های روزانه (زندگی – کار ) می‌پردازد. اگرچه طراحی داخلی امروزه به عنوان یک تخصص شناخته می شود و محدوده بسیار وسیعی را در بر می گیرد، اما از آنجا که این رشته در ارتباط مستقیم با فضای داخلی ساختمان ها و زندگی روزمره می باشد، شناخت الفبای طراحی داخلی و تبیین مبانی آن به زبان ساده و کاربردی، یک ضرورت محسوب می شود  و این هدفیست که موسسه آموزش عالی معماری و هنر پارس در صدد دستیابی به آن است تا در نهایت دانش آموختگان این رشته به عنوان نیروهایی کارآمد تأثیری عمیق بر کیفیت فضاهای زیستی در کشور داشته باشید. تغییر و بهینه سازی فضاهای داخلی یک ساختمان با استفاده از ابزار، وسایل و رنگ ها که منجر به زیبایی و کارایی این فضا ها می شود طراحی معماری داخلی نام دارد.

معماری داخلی ” آفرینش فضا “است. این رشته از سویی همانند معماری با ساختمان و اجزای آن سروکار دارد و از سویی دیگر همانند طراحی داخلی بر فضاهای داخلی تأکید می‌کند. در طراحی داخلی، تمرکز طراحان بیشتر بر روی ایجاد محیط (جلوه نازک‌کاری، چینش مبلمان، رنگ‌پردازی و غیره) منعطف می‌شود. معماران و طراحان داخلی باید مجموعه‌ای از مهارت‌های مشابه را به روش‌های متفاوت به کار بگیرند. می‌توان گفت در این کار تجربه به اندازه تحصیلات ارزش دارد. افرادی که در  رشته‌های معماری داخلی و گرافیک تحصیل کرده‌اند بسیاری از مطالب مورد نیاز آن را در طول تحصیل فرا می‌گیرند بـه این ترتیب، این افراد سریع‌تر  و راحت‌تر می‌توانند به صورت حرفه‌ای به مشاغل مرتبط وارد شوند.

خلاقیت از مهمترین ویژگی های یک معمار داخلی است و در فضای رقابتی این رشته، خلق ایده های جدید نقش بسزایی دارد. می توان گفت در این کار تجربه به اندازه تحصیلات ارزش دارد. افرادی که در رشته های معماری داخلی و گرافیک تحصیل کرده اند بسیاری از مطالب مورد نیاز آن را در طول تحصیل فرا می گیرند به این ترتیب، این افراد سریع تر و راحت‌تر می توانند به صورت حرفه ای به مشاغل مرتبط وارد شوند. طراح معماری داخلی می تواند کار خود را با تبلیغی مختصر از طریق آگهی شروع کند ولی بهتر است پیش از آن، مدتی را در یک شرکت معماری داخلی به عنوان کارآموز کار کند تا نمونه کار داشته باشد و تجربه لازم را کسب کند. کسب تجربه و داشتن نمونه کار بیشتر به معنی این است که شما در کار خود شناخته شده هستید. زمانی که این اتفاق بیافتد مشتریان زیادی به شما مراجعه خواهند کرد. تعامل شغلی این گروه بیشتر با گرافیست ها، مهندس های معماری و کسانی است که کار های عمرانی انجام می‌دهند. آنها با فروشندگان لوازم مورد نیاز معماری نیز در ارتباط خواهند بود.

زمینه های مهارتی

رشته معماری داخلی برای افرادی مناسب است که قدرت خلاقیت بالا، ذوق هنری و تخیل قوی برای ایده‌پردازی داشته و علاقه‌مند به مبلمان و تزئینات فضاهای داخلی ساختمان باشند چرا که اصل اساسی مباحث مطرح شده در این رشته تحصیلی، پیرامون این موضوعات قرار می‌گیرد.

زمینه های کاری 

وظایف طراح معماری داخلی بسیار گسترده است. او ممکن است یک ساختمان را بازسازی کند، طراحی معماری یک خانه یا محل کار را تنظیم کند یا حتی در خرید وسایل منزل مشارکت نمایند. در مجموع طراحان معماری داخلی این وظایف را بر عهده دارند:

  • نور پردازی
  • رنگ آمیزی
  • تنظیم هماهنگی رنگ وسایل
  • محاسبه و تنظیم اختلاف سطح ها
  • تقسیمات فضایی
  • چیدمان وسایل

متره و برآورد پروژه‌های ساختمانی، طراحی نمای ساختمان‌های مختلف، نظارت بر اجرای پروژه‌های ساختمانی، کسب پروانه اشتغال به کار مهندسی، مدل‌ساز و طراح سه‌بعدی پروژه‌های معماری، تأسیس دفتر شخصی طراحی معماری داخلی، طراحی معماری و داخلی ساختمان‌های مختلف و تدریس دروس تخصصی معماری به دانشجویان از زمینه های شغلی این رشته است.

مطلوبیت های حرفه ای 

این شغل هیجان انگیز و به دور از روزمرگی است. این شغل در زندگی شخصی شاغلان آن نیز تاثیر می گذارد. طراحان معماری داخلی می توانند به صورت پروژه ای و پاره‌وقت کار کنند. در سال های اخیر این کار رونق زیادی گرفته است و افراد بیشتر از خدمات آن استفاده می کنند.

ضرورت این حرفه 

یکی از بزرگترین مشکلاتی که بیشتر مردم از آن گله دارند، خفه و بسته بودن فضای آپارتمان ها است. با توجه به چند نکته کوچک که بیشتر جنبه بصری دارند می توان این فضاهای بسته و خفه را زنده تر و فضای زندگی را دلبازتر نمود. طراح معماری داخلی می داند چگونه می توان از کوچکترین فضاها بهترین استفاده ها را کرد.

اساتید رشته

دروس رشته و مهارت ها

دروس پایه 

دروسی مانند مبانی معماری، عکاسی، هندسه کاربردی، ریاضیات و آمار، فرم و فضا، هندسه مناظر و مرایا، مبانی معماری داخلی، نماد شناسی، مقدمات طراحی معماری، انسان طبیعت معماری داخلی و ارگونومی

دروس اصلی 

شناخت مواد و مصالح، حجم شناسی و ماکت سازی، آشنایی با تاریخ معماری، آشنایی با معماری جهان اسلام، تاریخ مبلمان، تنظیم شرایط محیطی، باغ آرایی، تاسیسات مکانیکی، تئوری حقوقی و اخلاقی معماری داخلی، متره وبرآورد و محوطه سازی

دروس تخصصی 

بیان معماری، بیان معماری داخلی، مقررات معماری داخلی، گرافیک معماری داخلی، طرح معماری، اصول فنی ساختمان، عناصر مدولار پیش‌ساخته، مدیریت کارگاه، آشنایی با طراحی صنعتی، مرمت و نگهداری معماری داخلی و تغییر عملکرد معماری داخلی

دانشجویان برتر و فارغ التحصیلان

گالری