منوی سایت

منوی سایت

Search
اطلاعیه ها

مهندسی نقشه برداری

مهندسی نقشه برداری

رشته مهندسی نقشه برداری (Surveying Engineering) که به آن مهندسی ژئوماتیک (Geomatics Engineering) نیز گفته می‌شود به مباحث مرتبط با زمین می‌پردازد. به عبارت دیگر این رشته علم، فن و هنر جمع آوری اطلاعات مکانی و پردازش و تجزیه و تحلیل آن‌ها برای مقاصد مختلف می‌باشد.

درباره رشته

فعالیت‌های نقشه‌برداری عموما به دو بخش مهم تقسیم‌بندی می‌شود:

بخش اول مربوط به همه علوم و فنونی است که برای جمع آوری اطلاعات از سطح زمین به طور مستقیم یا غیر مستقیم انجام می‌شود و بخش دوم تجزیه و تحلیل داده‌های جمع‌آوری شده به منظور تولید خروجی‌هایی مانند تولید نقشه‌ها و … مورد نظر است. به طور مثال یک نقشه‌بردار می‌تواند با برداشت مستقیم، مختصات یکسری نقطه را برآورد کرده و با استفاده از آن‌ها نقشه تولید کند و یا با جمع آوری و تحلیل داده‌های چند ساله ماهواره‌ای به صورت غیر مستقیم، پدیده‌های طبیعی مهم مثل زمین لرزه را پیش‌بینی کند.

تولید و تهیه نقشه اهمیت بسیار زیادی در این رشته دارد و خروجی بسیاری از کارها نقشه می‌باشد که منظور از نقشه تصویر افقی منطقه‌ای از سطح زمین با مقیاس کوچک بر روی یک صفحه است. به طور کلی بازار کار نقشه برداری برای فعالان این رشته همیشه خوب است و برای افرادی که دانش کافی و انگیزه  لازم در این زمینه را دارند همیشه کار وجود دارد.

زمینه های مهارتی

. تهیه نقشه‌های کاداستر شهری، روستایی و کشاورزی

. کنترل کارهای اجرایی و تعیین میزان نشست ساختمان‌ها در عملیات اجرایی

. طرح‌های مربوط به تسطیح اراضی در شهرسازی

. تعیین میزان عمق آب و تهیه نقشه‌های دریایی

. تهیه نقشه‌های توپوگرافی

. محاسبات احجام عملیات خاکی

. طرح های مربوط به راهسازی

زمینه های شغلی

این رشته از بازار کار خوبی برخوردار است و دانشجویان رشته نقشه‌برداری پس از فارغ‌التحصیلی به سرعت جذب بازار کار می‌شوند از جمله:

. مشارکت در بخش طراحی‌، نظارت و اجرای پروژه‌های ساختمانی، برج‌سازی، سد‌سازی، پل‌سازی و تونل‌سازی

. طراحی و ساخت تونل و جاده ها

. فعالیت در سازمان نقشه برداری کشور

. فعالیت در وزارت راه و شهرسازی

. فعالیت در وزارت راه و ترابری

. کارگاه های ساختمانی و کارگاه های عمرانی

اساتید رشته

دروس رشته

برخی از دروس تخصصی

مبانی نقشه برداری، مصالح ساختمانی، زیرسازی و روسازی راه، ریاضیات مهندسی، عملیـات کارتوگرافی، تحلیل‌های مکانی، سنجش از دور، مبانی ژئودزی، مدیریت پروژه، جبر خطی، تئوری برآورد، نقشه برداری مسیر و زیرزمینی، عملیات کاربردهای فتوگرامتری، عملیات مبانی فتوگرامتری، روش‌های اجرای ساختمان، نقشه برداری ژئودتیک، کاربردهای فتوگرامتری، پردازش تصاویر رقومی، فتوگرامتری تحلیلی،  مبانی فوتوگرامتری، ژئودزی ماهواره ای و ژئودزی فیزیکی

دانشجویان برتر و فارغ التحصیلان

گالری