رشته چندرسانه ای
قرن بیست و یکم، به واسطه ی تغییر صورت بندی های فناورانه و سرعت ابداعات و ابتکارات حوزه ی فناوری، مرز میان رسانه های مختلف هنری به هم ریخته است: برنامه های تلویزیونی و رادیویی که روزگاری نه چندان دور صرفا از طریق دستگاه های مخصوص قابل دستیابی بودند امروزه به راحتی از طریق نرم افزارهای قابل نصب بر روی تلفن های همراه عرضه میشوند، سینما از انیمیشن وام میگیرد، بازی های رایانه ای از تئاتر و درام در کنار طراحی های سه بعدی استفاده می کنند، نمایشگاه های نقاشی پر شده اند از اقلامی که توسط نرم افزارهای کامپیوتری ساخته می شود، موزه های هنری که تا چند سال پیش جایی برای نمایش مجسمه های سنگی و گلی بود امروزه از مجسمه های هولوگرافیک استفاده می کنند و صفحه های تلفن همراه یا رایانه های دستی که تا چندی پیش صرفا جایی برای متون مکتوب بودند امروزه بدل به نمایشگاه هایی همراه شده اند که می توان آثار مختلف هنری را در آنها دید. پس بی ربط نخواهد بود اگر بگوییم جهان امروز جهانی « چند رسانه ای» است!
درباره رشته
در دنیای کنونی رسانه و تصویر قدرتمندترین ابزار جوامع هستند. پیامهای تبادل شده در این عصر دیگر به صورت مجرد و جداگانه و تکبعدی نمیباشد. مهمترین ابزار تعامل و تاثیر بر انسانها ترکیبی از هنر و تکنولوژی است. رشتــه چنــدرسانهای نقــطـه تــلاقی ابزارهای دنیای مدرن است. برآیند این تلاقی قدرت جدیدی با تاثیرگذاری صد چندان در عصر سرعت و تنوع ایجاد کرده است. رشته چند رسانهای در مرکز این تلاقی قرار دارد. گرافیک، فیلم و انیمیشن به کمک رایانه و نرم افزارهای پیچیده تخصصی آثاری خلق مینماید که دنیای مخاطبان را تحت تاثیر قرار میدهد.
آثار خلق شده توسط فارغالتحصیلان این رشته با پیچیدگی، زیبایی، ظرافت، سرعت و شگفتانگیزی دنیای مخاطبان را شکل میدهند. فضای مجازی، عرصه تبلیغات و آموزش و اطلاعرسانی موقعیتهایی هستند که امروزه با تولیدات چندرسانهای تحول پیدا کردند. دانشآموختگان این رشته افرادی با مهارتهای متعدد میباشند که فهم بالایی از فرایندهای تکرار شونده بازسازی سیستمهای چندرسانهای را دارا میباشند.
زمینه های مهارتی
دنیای چندرسانهای یک فضای قدرتمند میان رشتهای است. در نتیجه فارغالتحصیلان این رشته قدرت مهارتی فوقالعادهای که از ترکیب هنر، رایانه و ارتباطات شکل میگیرد را دارا هستند. کسانی که در این زمینه فعالیت میکنند، هنرمندان ویژهای هستند که همزمان بر هنر، تکنولوژی و رایانه، مدیریت دارند و از مهارت لازم در این عرصه را برخوردار هستند.
زمینه های شغلی
امروزه همه عرصهها برای اشتغـال فارغالتحصیلان آن گشوده است. دنیای بازیهای رایانهای، عرصههای تبلیغات، تولید آثار گرافیکی و انیمیشن، جشنوارهها، بــازارهای تـجارتی دیجیتال، کمپینها و… از عرصههای اشتغال فارغ التحصیلان چند رسانهای است. مشاغلی همچون طراحی پایگاههای اطلاعاتی، طراحی بازیهای رایانهای و… عناوین شغلی فارغ التحصیلان این رشته را شامل می شود.
رشته ی «چند رسانه ای » (Multi Media) چیست؟
نیازهای روزافزون فرهنگی به ساخت و ساز و طراحی اقلام هنری بینارسانه ای از یک طرف و رشد صنعت طراحی هنری با استفاده از نرم افزارها و ترکیب رسانه های مختلف (اعم از نقاشی، سینما، تئاتر، طراحی سه بعدی و غیره) از طرف دیگر، حضور رشته ای دانشگاهی و تخصصی را در این حوزه محرز می کند. پیش تر رسم بر آن بود که طراح هنری جداگانه کار میکرد و نتیجه ی آن را به طراح نرم افزارهای کامپیوتری میداد تا در رسانه های جدید الکترونیکی خود نمایی کند، طراح هنری فقط سواد هنری داشت و طراح نرم افزار صرفا دانش تکنولوژیک! اما نیاز امروز حضور متخصصانی در عرصه های هنری است که هم قدرت بیان و خلاقیت هنری داشته باشند و هم تسلط فناورانه، متخصصانی که از ایده تا اجرا، همه چیز را در فضاهای جدید و نوآورانه ی امروزین ترکیب کنند، رشته ی «چند رسانه ای» برای تربیت چنین متخصصانی شکل گرفته است، دانش آموختگان این رشته در طول تحصیل هم تاریخ هنر میخوانند و هم هندسه، هم اصول دراماتیک و طراحی هنری میخوانند و هم برنامه نویسی پیش رفته، به این ترتیب است که متخصصانی تربیت خواهند شد که از پایه ای ترین اصول هنری تا روشهای پیچیده ی برنامه سازی رایانه ای همه را یکجا دارند. این رشته ی دانشگاهی که در ایران رشته ای تازه و بسیار جدید است، به عرصه رساندن متخصصانی همگام با آینده ی رسانه ای و هنری جهان را دنبال می کند.
چرا دانشگاه پارس؟
دانشگاه معماری و هنر پارس دانشگاهی است که همراه چشم به آینده دارد، بیرون آمدن از پوسته های نالازم گذشته و رسیدن به فضاهای تازه شعار همیشگی این دانشگاه بوده است، رشته ی «چند رسانه ای» در دانشگاه پارس نمونه ی کامل این جستجو برای خون تازه در رگ های فرهنگی هنری ایران است، استفاده ی از ترکیب اساتید هنری درخشان در کنار اساتید مجرب حوزه های فناورانه، ایجاد فضای ذهنی بینارشته ای و ایده پرداز و استقبال از نفس های تازه در حوزه ی فرهنگ از مشخصات این رشته در دانشگاه پارس است. ما در دانشگاه پارس معتقدیم که رشته ی «چند رسانه ای» یکی از مهم ترین مسیرهای آینده ی طراحی های هنری است! ما معتقدیم که « چند رسانه ای» یک رشته است، حوزه ی آموزش و پژوهشی بینارشته ای است که از ترکیب رشته های مختلف تشکیل شده است و ما باید بهترین های این رشته ها را به هم پیوند دهیم تا هدف نهایی این رشته محقق شود.
پس از فارغ التحصیلی…..؟
ناگفته پیداست که «چند رسانه ای» یکی از کاربردی ترین رشته های حوزه ی هنر است! یک بازی رایانه ای را در نظر بگیرید: یک ایده پرداز ایده ای را آماده می کند، یک نویسنده طرحی کلی برای خط داستانی بازی فراهم می کند، یک طراح هنری طراحی ها را انجام می دهد و در نهایت برنامه نویسی برنامه ی مورد نظر را مینویسد و انیماتورها و سایر اجزا کارهای اجرایی را انجام میدهند. حالا تصور کنید که همه ی این توانمندی ها به صورت منسجم و هدفمند در یک متخصص جمع شود! طبیعتا او به راحتی می تواند طراحی موفق برای بازی مورد نظر باشد. فارغ التحصیلان « چند رسانه ای» به خاطر داشتن دید نظری و تجربه ی عملی و ترکیب هنر و فناوری، می توانند به عنوان مدیران هنری، طراحان هنری در رسانه های مختلف، طراحان چند رسانه ای در سازمان ها و یا به عنوان ایده پرداز در حوزه ی فناوری فعالیت کنند چرا که این متخصصان، ساخت و پرداخت یک رسانه ی فرهنگی کامل را در جهان امروز آموخته اند.
اساتید رشته
دروس رشته
برخی از دروس تخصصی
مبانی پایگاه داده، هوش مصنوعی، گرافیک متحرک، نور در چند رسانهای، طراحی واقعیت مجازی، تجهیزات چند رسانـهای، صدا در چند رسانهای، آشنایی با هنرهای معاصر، چند رسانهای و اسکریپت، شبیهسازی و متحرکسازی، مدیریت تشکیلات چندرسانهای، ساختمان داده و طراحی الگوریتم، پردازش تصویر و تصویر برداری