منوی سایت

منوی سایت

Search

از کتابخانه آستان قدس تا تالیف «فراتر از طراحی»- گفت و گوی خبرگزاری ایبنا با پروفسور گلابچی

خبرگزاری کتاب ایران (ایبنا)– دکتر محمود گلابچی: اولین‌بار سال اول دبستان از معلمم آقای طباطبایی کتاب هدیه گرفتم که متأسفانه بعد‌ از آن سال‌ها دیگر نتوانستم ایشان را ملاقات کنم. آقای طباطبایی «خر آوازه خوان» از مجموعه کتاب‌های طلایی را به دلیل کیفیت مطلوب درسی به من هدیه داد بود. سال اول دبیرستان هم یک جلد فرهنگ لغت با یادداشتی ارزشمند، از مدیر دبیرستانمان آقای غمامی هدیه گرفتم. سال‌ها این فرهنگ لغت همراه من بود.  

وقتی ۱۰ یا ۱۱ ساله بودم، برای مطالعه به کتابخانه ملکوتی و روحانی آستان قدس رضوی می‌رفتم. آن روز‌ها ورودی کتابخانه، از رواق امام خمینی (ره) فعلی می‌گذشت. صبح‌ها قبل از بازگشایی کتابخانه، روی یکی از پنج پله ورودی کتابخانه می‌نشستم تا خادمان حضرت با همان لباس‌های مخصوص در کتابخانه را باز می‌کردند. از برگه‌دان، اسم کتابی را انتخاب می‌کردم و از کتابدار می‌خواستم کتاب را در اختیارم قرار دهد.

آشنایی با «داستان راستان» در کتابخانه آستان قدس

کتابخانه‌ آستان، بیشتر مکان مراجعه آقایان علما و فضلای حوزه علمیه بود. با وجودی که پسر بچه کوچکی بودم و برای مطالعه کتاب‌های متناسب با رده سنی خودم به این کتابخانه می‌رفتم، بهره‌های فراوانی از حضور در این مکان به دست می‌آوردم.

خدام، ابتدا کمی از دیدن نوجوانی در سن من تعجب می‌کردند اما بعد از مداومتم برای حضور در فضا و استفاده از منابع کتابخانه، مرا پذیرفتند؛ به تدریج یک رابطه پدرانه ایجاد شده بود. پذیرشم از سوی خدام موحب شده بود تا برخلاف روز‌های اول، دیگر احساس غریبگی نکنم. خدا را شکر می‌کنم برای امکانی که در سن نوجوانی برایم فراهم شد تا از فضای معنوی کتابخانه آستان قدس رضوی استفاده کنم. کتاب «داستان راستان» شهید مطهری را اولین‌بار در کتابخانه آستان قدس رضوی مطالعه کردم.    

پدرم از دوران دبستان خود و گلستان ادبی فارسی به نیکی یاد می‌کرد، رفتاری که مرا به مطالعه و دانستن بیشتر تشویق می‌کرد.

«فراتر از طراحی» در بهار زمین نهایی می‌شود

بعد از تألیف و ترجمه بیش از ۲۰ کتاب، برای نوروز ۹۴ تالیف «فراتر از طراحی» و ترجمه کتاب «مهندسی با الهام از طبیعت» را در دست دارم. در «فراتر از طراحی» نقش فناوری‌های نوین در معماری به‌عنوان جدیدترین رویکرد این حوزه بررسی شده است. ارتقاء روش‌های طراحی با بهره‌گیری از علم و فناورِ‌های نوین در معماری «هایتک» محور اصلی این کتاب است.

هر طرح معماری باید معرف ویژگی‌های عصر خود باشد، موضوعی که در کتاب «فراتر از طراحی» مورد تأکید قرار داده‌ام. معماری، تاریخ مجسم فرهنگ‌‌ها و کشور‌ها است؛ بنابراین معماری امروز با بهره‌گیری از فناوری‌های پیشرفته، ابزاری برای نشان دادن روح زمان و عصر ماست. کتاب «فراتر از طراحی» شامل مبانی نظری این دیدگاه همراه با مصادیقی از معماری امروز جهان از صاحب‌نام‌ترین هنرمندان این عرصه است.

«فراتر از طراحی» هرچند برای دانشجویان به نگارش درآمده، اما مخاطبان آن همه معماران کشورمان هستند.

از طبیعت الهام بگیریم

شناخت طبیعت نیز موضوع اصلی «مهندسی با الهام از طبیعت» است. طبیعت صاحب بهترین، مناسب‌ترین و برترین فرم‌هاست که در طراحی قابل‌ استفاده هستند؛ در حقیقت طراحان می‌توانند بهترین ایده‌ها را از طبیعت دریافت کنند.

کتاب «مهندسی با الهام از طبیعت» به پرسش «چگونه می‌توان از ترکیب‌بندی بسیاری از ساختار‌های طبیعت که ارائه‌کننده فرم‌های بهینه هستند، استفاده کرد؟» پاسخ می‌دهد. مخاطب با مطالعه این کتاب می‌تواند از پدیده‌های طبیعی مانند تار عنکبوت و حتی اسکلت‌بندی بدن انسان، برای ساخت انواع سازه الهام بگیرد.

عناوین مرتبط

2709
گزارش بازدید دانشجویان کارشناسی ارشد از همدان
در سی و سومین بازدید و در ادامه بازدیدهای دانشجویان دانشگاه...
319
سخنرانی پروفسور گلابچی در مراسم دهمین دوره جایزه معماری میرمیران
به گزارش خبرنگار سرویس هنرهای تجسمی ایسنا، این مراسم...
IMG_20231129_113616_701
بازدید تحقیقاتی از کتابخانه و موزه ملی ملک
با مساعدت و هماهنگی معاونت آموزشی و گروه هنر اسلامی...