منوی سایت

منوی سایت

Search

انتخاب کتاب معماری بایونیک به عنوان کتاب برگزیده سال دانشگاهی سال ۹۵

کتاب معماری بایونیک تالیف پروفسور محمود گلابچی و مرتضی خرسند نیکو به عنوان کتاب سال دانشگاهی سال ۹۵ انتخاب گردید.

بایونیک به عنوان علم‌، رشته علمی بسیار جدیدی است اما در گذشته انسان‌های زیادی وجود داشتند که به این فکر بودند که از طبیعت و یافته‌هایی که در جهان هست درس‌هایی برای طراحی بگیرند‌. در طول تاریخ معماری‌، انسان‌ها توانسته‌اند با بهره‌گیری از طبیعت کار‌های ارزشمندی انجام بدهند‌. در تاریخ معماری معاصر ما «کانترلا»‌، «فرای آتو»و «تروجا» توانسته‌اند کار‌های بزرگی انجام دهند‌. در دوران معاصر نیز «کالاتراوا» توانسته‌است از این فرم‌ها در جهت خلق آثار برجسته جهان بهره بگیرد‌.

در کشور‌های درحال توسعه نیز معماران به این مسئله روی آورده‌اند و از ایده‌هایی که در طبیعت وجود دارد درس‌هایی گرفته‌اند‌. اما آنچه امروزه به عنوان یک رشته تحصیلی و علم جدید در جهان مطرح شده حاصل یافته‌های علم بایولوژی و نانو و تلفیق آن با فرایند‌های طراحی در جهان امروز است‌.

معماری بایونیک موجب تغییر فرم خواهد شد‌. نحوه پایدار شدن تیر و ستون و پی در زمین فرم خاصی دارد که در معماری بایونیک به صورت فرم بهره گرفته در طبیعت وجود دارد‌. به طور مثال همان طور که ماهیچه‌های بزرگ در بدن‌، موجب اتصال دست وپا به بدن و انتقال نیرو و قدرت می‌شود این اتفاق در ساختمان‌ها نیز می‌تواند اجرا شود و در جزییات و اجرا در آینده نیز اتفاق خواهد افتاد‌. در این فرم‌ها دیگر هندسه «اقلیدسی» و« دکارتی» صادق نیست و به سمت هندسه« فراکتال» خواهد رفت که حتما موجب کاهش هزینه‌ها نیز خواهد شد‌.

کتاب معماری بیونیک در راستای رسیدن به اهداف ذکر شده در ۳۲۴ صفحه توسط موسسه انتشارت دانشگاه تهران چاپ شده است. امیدوار است انتشار این کتاب اقدامی موثر در جهت ارتقا دانش مورد نیاز جامعه معماری و مهندسی و نیز دانشجویان و دانش آموختگان این رشته ها در زمینه استفاده از مفاهیم معماری بیونیک باشد.

عناوین مرتبط

89
گزارش سخنرانی مهندس مهدی ریاحی در دانشگاه پارس
به گزارش روابط عمومی دانشگاه پارس، دومین جلسه از سلسله...
Prof Golabchi
توصيه هاي چهره ماندگار معماري به داوطلبان رشته هاي معماري و هنر
بر اساس اعلام روابط عمومي دانشگاه پارس پروفسور محمود...
2063
لیگ عکس دانشگاه پارس
لیگ عکس، مسابقه ای است عکاسی که میان تیمهای شرکت کننده...