منوی سایت

منوی سایت

Search

برگزاری آیین رونمایی از کتاب “پل ها و سازه های آبی”

کتاب “پُل‌ها و سازه‌های آبی ایران” در هَفت فصل جامع توسط پروفسور محمود گُلابچی؛ چهره ماندگار جمهوری اسلامی ایران با همکاری مهندس معصومه حاجی زاده در انتشارات دانشگاه معماری و هنر پارس منتشر گَشت و یک‌شنبه هشتم امُردادماه ۱۳۹۶ خورشیدی، به صورت رَسمی رونمایی شد. به این بهانه به مُعرفی این کتاب که به عنوانِ مرجعی در زمینه پُل و و سازه های آبی شناخته شده است، خواهیم پَرداخت:

کتاب پُل ها و سازه های آبی ایران که جلدِ اول آن به سازه هایِ آبی استان خوزستان پرداخته است، شامل مَباحث اساسی در فلسفه پیدایش آب، سازه های آبی و سیر تحول پل ها و سازه های آبی در طول تاریخ خوزستان است و علاوه بر بررسی هویتِ تاریخی پُل ها، به شناخت مبانی معماری و مهندسی حاکم بر طراحی و درک مفاهیم اصولی طراحی پرداخته و با هَدَف درک ویژگی ها، شناخت مبانی شکل گیری انواع روش ها و فراگیری اصول طراحی پل و سازه های آبی با نگاهی به معماری پُل و تعامل میان معماری، تکنولوژی و زیبایی شده و در راستای شناخت پل ها و سازه های آبی به ویژه دستاوردهای بی نظیرتدوین شده است.

در تألیف این کتاب منابع بسیاری در زمینه پُل و سازه های آبی مورد بررسی قرار گرفته است. گرچه در مورد پُل ها کتاب های متعددی به زبان های گوناگون منتشر شده است. اما در بیشتر منابع و کتب موجود از متون تاریخی و توصیفی از پُل و سازه های آبی صورت گرفته است و با صرفاً به بیان شکل گیری این سازه ها از دیدگاه تاریخی پرداخته شده است. به همین دلیل برای درک مفاهیم طراحی و شناخت مبانی معماری و مهندسی حاکم بر طراحی و شکل گیری پل ها و معرفی انواع سازه های آبی در طول تاریخ چند هزاره خوزستان، تدوین کتابی جامع که موضوعات فوق با دیدگاه معماری و مهندسی و تعامل این عوامل با مفهوم پایداری و زیبایی باشد ضروت داشت.

فصل اول کتاب پُل ها و سازه های آبی ایران که جلد اول آن به سازه های خوزستان اختصاص دارد به فلسفه پیدایش آب اختصاص یافته است. در فصل دوم: سازه های آبی شامل پل ها و آسیاب ها مورد بررسی قرار گرفته اند. موضوع فصل سوم کتاب مصالح شناسی سازه های آبی می باشد و فصل چهارم ویژگی های تاریخی و جغرافیایی خوزستان را مورد بحث و بررسی قرار می دهد. فصل پنجم شامل ویژگی های تاریخی و جغرافیایی خوزستان می باشد و فصل ششم: به منابع آبی خوزستان اختصاص یافته است. در فصل هفتم که مفصل ترین بخش کتاب محسوب می شود. تمامی سازه های آبی شهرهای مختلف خوزستان به تفصیل و به تفکیک شهرها و مناطق مختلف مورد بررسی دقیق و گسترده قرار گرفته است.

رونمایی از این کتاب ارزشمند مراسمی را می­طلبید که به همت خانه معماران ارسباران و با همکاری دانشگاه معماری و هنر پارس و فرهنگسرای ارسباران در روز یکشنبه هشتم امرداد ماه ۱۳۹۶ برگزار شد. در پنل گفتگوی این نشست دکتر محمدحسن طالبیان –معاونت محترم میراث فرهنگی کشور- مهندس علیرضا قهاری –ریاست محترم انجمن مفاخر معماری ایران- دکتر کیانوش بقال لاری –نایب رییس نظام مهندسی استان خوزستان- و آقای مجتبی گهستونی –دبیر انجمن میراث فرهنگی تاریانا خوزستان- حضور داشتند تا نظرات خود را پیرامون تاریخ بناهای آبی خوزستان بیان کنند و با تورق کتاب به بررسی آن بپردازند.

همچنین در این نشست مولف ارجمند کتاب، جناب آقای پروفسور محمود گلابچی به سخنرانی پرداختند و همکار ایشان خانم مهندس معصومه حاجی زاده نیز از روند تالیف کتاب برای حضار گفتند. در پایان نشست، آیین رونمایی با امضاء کتاب توسط پروفسور گلابچی و اهداء به مهمانان صورت پذیرفت.

عناوین مرتبط

2927
تولد ایرج طهماسب با حضور پروفسور گلابچی
ایرج طهماسب که روزهای جمعه در دانشگاه پارس در رشته...
15
گزارش برگزاری مراسم نخستین سالگرد تاسیس دانشگاه پارس
مراسم نخستین سالگرد تأسیس دانشگاه پارس عصر روز دوشنبه...
156
گزارش سخنرانی خانم دکتر افضل طوسی
مراسم سخنرانی سرکار خانم دکتر افضل طوسی با موضوع “خط...
101
گزارش بازدید دانشجویان معماری ناپیوسته در درس طراحی سازه های فلزی از پروژه ی در حال ساخت
نخستین بازدید دانشجویان مهندسی معماری (ناپیوسته) در...
3078
برگزاری مراسم تجلیل از دانشجویان برگزیده جشنواره های ملی | سخنرانی پروفسور سالواتوره زینگاله
روز شنبه بیستم اسفند ماه، مراسم تجلیل از برگزیدگان...