منوی سایت

منوی سایت

Search

سومین همایش سالانه «هفته پژوهش» دانشگاه معماری و هنر پارس در حوزه “هنر دیجیتال” برگزار شد

سومین همایش سالانه «هفته پژوهش» دانشگاه معماری و هنر پارس در حوزه “هنر دیجیتال” با هماهنگی و برنامه‌ریزی معاونت پژوهشی دانشگاه و با حضور دانش‌پژوهشان، استادان، دانشجویان، و همراهی محققان و علاقمندان هنر و اندیشه و اهل فرهنگ، چهارشنبه ۲۰ و پنج‌شنبه ۲۱ اردیبهشت‌ماه ۱۴۰۲ در سالن همایش‌‌های دانشگاه  به صورت حضوری و مجازی برگزار شد.

این همایش شامل سخنرانی درباره پژوهش، مفاهیم، و حوزه‌های مرتبط  با “هنر دیجیتال”، رونمایی از عنوان‌های جدید (کتاب) انتشارات دانشگاه پارس، تقدیر از پایان‌نامه‌های برتر دانشجویی سال تحصیلی ۱۴۰۱ – ۱۴۰۲، و بزرگداشت پیشکسوتان عرصه آموزش عالی به مناسبت روز معلم بود.

مجموعه سخنرانی با محوریت هنر دیجیتال

اهمیت روزافزون دیجیتال در بخش‌های گوناگون، و گستردگی امکانات این ابزار سبب می‌شود شاهد نفوذ این علم در تمامی عرصه‌ها به‌ویژه حوزه دانشگاه باشیم. به سبب همین، دانشگاه معماری و هنر پارس، که همواره در پرداختن به موضوعات روز پیشروست، با دعوت از متخصصان در این حوزه و برگزاری سخنرانی، دری را به جهان دیجیتال و تأثیر و کاربرد آن در هنر و گرایشات مرتبط گشود.

در ادامه مختصری از سخنرانی‌های ارائه شده ذکر می‌شود:

  •  «سیاحتی در دنیای ایلاستریتور (تحقیقی در دو محدوده فعالیت، ترسیمی و تصویری)»

سخنرانان: استاد خانم سیما پاک‌سرشت (استاد دانشگاه معماری و هنر پارس، طراح گرافیک)، استاد آقای سیامک خازنی (استاد دانشگاه معماری و هنر پارس، تصویرگر و طراح گرافیک)

در راستای اهمیت کاربرد نرم‌افزار و ابزار دیجیتال در طراحی، استادان دانشگاه معماری و هنر پارس، استاد خانم سیما پاک‌سرشت و استاد آقای سیامک خازنی در حوزه طراحی گرافیک مباحثی را مانند تاریخچه ورود کامپیوتر در  فعالیت‌های خلق تصویر، معرفی کامل مبحث دیزاین (ترسیم) و معرفی کامل مبحث تصویرسازی در گرافیک آکادمیک، و نیز امکانات نرم افزار ایلاستریتور به عنوان اصلی‌ترین نرم افزار رایج در هر دو بخش دیزاین و تصویرسازیبا انواع مثال‌های تصویری مطرح کردند.

  • «معرفی واحد آیوکد و بازی طراحی شده برای همایش»

سخنران: مهندس وحید عزیزی (استاد دانشگاه معماری و هنر پارس، موسس و مدیر مجموعه پارس آیوکد)

در این سخنرانی، مهندس وحید عزیزی موِسس و مدیر فب‌لب پارس آیوکد، در سخنرانی خود به ضرورت و چرایی شکل‌گیری فب‌لب‌ها در دنیا پرداخت. درادامه به دستآوردهای این مجموعه از جمله طراحی پلاگین هوش مصنوعی رانوی با همکاری کمپانی رانوی، کسب مقام برتر در مسابقه فب‌فست وست مینستر لندن، همراهی با راگ‌لب اسلونی، انتشار کتابچه طراحی هوشمند و چندین دستاورد داخلی مانند مصاحبه و همکاری با اساتید برتر طراحی محاسباتی ایران پرداخت و همچنین نقشه راهی از طرح‌های آتی این مجموعه ارائه کرد. او در انتها بازی در اسرارآمیز آیوکد را رونمایی کرد و سعی بر حل این مسئله نمود.

    • «چاپ سه بعدی، انقلابی در لباس‌های فوتوریستیک»

    سخنران: استاد شادی بخارایی (استاد دانشگاه معماری و هنر پارس، طراح لباس)

    استاد بخارایی در سخنرانی خود کوتاه تاریخچه‌ای از جنبش فوتوریسم را به عنوان یکی از تئوری‌های مدرن اوایل قرن بیستم در میان نقاشان و مجسمه‌سازان ایتالیایی مطرح کرد و به این موضوع پرداخت که چگونه در سایر هنرها از جمله طراحی مد متبلور شد.

    • «از کد تا لباس: رویکردها و روش‌های محاسباتی در صنعت مد»

    سخنران: مهندس وحید عزیزی  

    در این بخش، مهندس وحید عزیزی، در مورد طراحی لباس با استفاده از کدنویسی یا به عبارتی طراحی محاسباتی لباس به سخنرانی پرداخت. وی در ابتدا دلیل نیاز به طراحی محاسباتی در صنعت طراحی مد را مطرح کرد و پس از آن به بررسی نمونه‌های بین‌المللی و روش‌های ساخت نوین در این حوزه اشاره کرد.

    • «طراحی لباس در عصر هوش مصنوعی»

    سخنران: دکتر ایمان شیخ‌انصاری (استاد دانشگاه معماری و هنر پارس، سرپرست گروه هوش مصنوعی پارس آیوکد)

    این سخنرانی که توسط دکتر ایمان شیخ انصاری ایراد شد، در خصوص طراحی لباس در عصر هوش مصنوعی به عنوان یکی از فناوری‌های پیشرفته در صنعت طراحی مد بود. وی به این نکته اشاره کرد که در صنعت گسترده لباس و پوشاک، استفاده از هوش مصنوعی در طراحی لباس بهبود کیفیت، افزایش سرعت تولید، بهینه‌سازی فرآیند تولید و کاهش هزینه‌ها را با خود به همراه دارد.

    • «ادبیات در دوران دیجیتال»

    سخنران: دکتر لیلا صادقی (استاد دانشگاه معماری و هنر پارس، نویسنده، منتقد،)

    خانم دکتر صادقی در این سخنرانی به این موضوع پرداخت که ادبیات در جهان دیجیتال امری متکثر و مخاطب محور است، ادبیاتی که بر خلاف گونه‌های ادبی پیشینی یکسویه نبوده و در نسبت با مخاطب منفعل تعریف نمی‌شود. در ادامه به ادبیات در جهان پسامدرن پرداخته و آن‌را در بستر فرایندهای دیجیتالی قرار داد که به این ترتیب در دسترس همگان قرار گرفته و تبدیل به نوعی ادبیات مرکزگریز، متکی بر فراروایت و چند سویه شده است.

    • «هوش طراحی خودکار»  

    سخنران: دکتر رضا باباخانی (موسس و مدیر لابراتوار معماری و هوش مصنوعی)

    دانش معماری گام‌های بسیار مهمی برای عبور از فرایند طراحی خطی یا دایره‌ای به سمت تفکر طراحی مبتنی بر استخراج دانش، خلق دانش و کاربرد دانش از داده‌ها، فراداده‌ها و اطلاعات یکپارچه در بستر فناوری هوش مصنوعی برداشته است. در واقع، هوش مصنوعی دارای ساختار ایدئولوژیک جدیدی است که در حال دگرگون کردن باورها و اندیشه‌های جایگاه معمار و فرایند خلق اثر معماری است، همچنین از نظر تکنولوژیک، فن آوری و ابزاری نوین برای بقا و ارتقا دانش معماری خواهد بود. در حقیقت هوش مصنوعی پارادایمی جدیدی است که هم به لحاظ ایدئولوژیک در حال ایجاد تغییر در مفاهیم بنیادی، معرفت‌شناسی و هستی‌شناسی و هم به لحاظ تکنولوژیک در حال شکل بخشیدن به فناوری‌ها و ابزارهای مدرن معماری است. 

    • «تأثیر تکنولوژی دیجیتال در باز تعریف ماهیت و ساختار درام معاصر»

    سخنران: استاد مهرداد کوروش‌نیا (استاد دانشگاه معماری و هنر پارس، نویسنده، کارگردان تئاتر، سینما)

    مهرداد کورش‌نیا، نویسنده، کارگردان تئاتر و سینما در سخنرانی خود به این موضوع اشاره کرد که حضور تکنولوژی دیجیتال باز تعریفی از تجربه ما در ماهیت و ساختار پدیده‌های گذشته ارائه می‌دهد و ما پدیده‌های گذشته را با شکل و بطنی جدید بازسازی و تجربه می‌کنیم که آن‌را حاد واقعیت یا واقعیت جهان جدید نامیده‌اند. وی برای تشریح عنوان سخنرانی خود تجربه‌هایی چون تماشای مسابقه فوتبال، یا شیوه‌های ارتباطی چون نامه‌نگاری و چت‌های آنلاین از گذشته و حال ارائه کرد. وی در نهایت این موضوع را مطرح کرد که هرچند که تمام آن تجارب گذشته عینا قابل تکرار نیست اما همه ماهیت و شکل آن هم با تکنولوژی از بین نمی‌رود و به باز تعریفی می‌رسد که واقعیتی جدید از پدیده ها را برای ما بازسازی می‌کند.

    • «طراحی صنعتی و تعاملی: ایجاد محصولات واکنش‌پذیر برای جهانی پویا»

    سخنران: دکتر رامین قائمی گرگری (استاد دانشگاه معماری و هنر پارس، سرپرست تیم طراحی تعاملی پارس آیوکد)

    در این سخنرانی، به بررسی طراحی صنعتی و تعاملی پرداخته و راه‌های ایجاد محصولات واکنش‌پذیر برای جهانی پویا مطالعه شد. با معرفی رویکردهای مختلف و بررسی مثال‌های موفق، این سخنرانی به شناخت بهتر از طراحی صنعتی و تعاملی، مفاهیم کلیدی و تجربیات کاربران در جهت بهبود کارایی محصولات، انجامید.

    • «خواص مواد و کاربرد آن در هنر دیجیتال»  

    سخنران: آقای کامبیز صفاری (ویدئو آرتیست و فیلمساز)

    کامبیز صفاری، ویدئو آرتیست و فیلمساز، به پیشرفت الگوریتم‌ها و افزایش چشمگیر سرعت پردازش محاسبات دیجیتالی در نرم‌افزارها و سخت‌افزارهای امروزی اشاره کرد و از سوی دیگر، امکان ارائه خروجی‌های لازم برای محصولات دیجیتالی در لحظه را مطرح کرد که در نظر وی همراهی این دو، این توانایی را برای ما فراهم می‌کند که بتوانیم  بخش مورد نیازی از خواص مواد در دنیای آنالوگ را، به صورتی مشابه در لحظه بازسازی کنیم.  به این ترتیب با تکنولوژی امروزی می‌توان مدل‌هایی را در عرصه هنر دیجیتال خلق کرد که رفتارهای آنالوگی نزدیک به واقعیت ترکیب مواد با یکدیگر را داشته باشند.

    • «نقش هنر دیجیتال در معماری داخلی»

    سخنران: دکتر عبدالرضا محسنی(استاد دانشگاه معماری و هنر پارس، استاد دانشگاه‌های کشور و ریاست جامعه معماری داخلی ایران) – مهندس احسان یزدانی (استاد دانشگاه معماری و هنر پارس، مدیر برندینگ، مدرس بین‌المللی دانشگاه)

    دکتر عبدالرضا محسنی سخن خود را با پرداختن به نقش و اهمیت هنر دیجیتال در جهان معاصر و نیز تأثیر آن در حوزه‌های گوناگون آغاز کرد و  به شاعرانگی فرهنگ ایرانی و هنر دیجیتال و ارتباط این دو زمینه پرداخت. در ادامه، مهندس احسان یزدانی سخنرانی خود را با مطرح کردن رابطه میان معماری داخلی و هنر دیجیتال شروع کرد. او این نکته را مطرح کرد که هنر دیجیتال به عنوان بازویی در پیشبرد خلق و طراحی نقش دارد و  ساده‌ترین این نوع رابطه، کاربرد تکنولوژی‌های تصویرسازی سه‌بُعدی و نرم‌افزارهای مرتبط با آن در معماری داخلی است و نیز جنبه دیگر، نقش هنر دیجیتال به عنوان یکی از پارامترهای قابل استفاده در معماری است. وی سخن خود را با طبقه‌بندی امکانات هنر دیجیتال در معماری داخلی ادامه داد و در نهایت، به بررسی چندین نمونه موردی از پروژه‌های کلان در صنعت مد و فشن و رویدادهای جهانی، مانند اکسپو ۲۰۲۰ دبی، که هنر دیجیتال در معماری داخلی آن‌ها بسیار موثر بوده، پرداخت.

    • «پژوهش در عصر دیجیتال»

    سخنران: دکتر فرهنگ شعفی (استاد دانشگاه معماری و هنر پارس،  فوق‌دکترای مدیریت اجرایی، مدیر گروه رشته مدیریت ساخته‌ها و مهندسی مدیریت ساخت دانشگاه)

    دکتر شعفی به این موضوع اشاره کرد که استفاده از ابزارهای عصر تحول دیجیتال مانند هوش مصنوعی، به عنوان یکی از فنآوری‌های پیشرفته در حوزه تحقیقات، در سال‌های اخیر رواج یافته است. در ادامه او به برنامه‌ها و ابزارهایی پرداخت که با استفاده از الگوریتم‌‌های یادگیری عمیق و پردازش زبان طبیعی، به افزایش سرعت و کیفیت فرآیند تحقیقات کمک بسزایی می‌نمایند و  برای محققان، دانش‌پژوهان، نویسندگان و همه کسانی است که به دنبال دسترسی سریع و صرفه‌جویی در زمان و افزایش دقت و کیفیت پاسخ‌های به سؤالات پیچیده و متنوع مانند سؤالات فنی، علمی، هنری و تخصصی مفید هستند.

    رونمایی از عنوان‌های جدید انتشارات دانشگاه پارس

    در راستای بهره‌مندی دانش‌پژوهان گرامی از مزایای انتشار کتاب‌های معتبر علمی و دانشگاهی، انتشارات دانشگاه پارس در امر نشر کتاب‌های علمی دانشگاهی فعال است و سابقه درخشان و چشمگیری در چاپ و انتشار کتاب‌های علمی دارد. در این همایش نیز، با حضور پروفسور محمود گلابچی، بنیان‌گذار محترم انتشارات دانشگاه پارس، از پنج عنوان کتاب رونمایی شد که همگی کتاب‌هایی مطابق با دانش و نیاز روز هستند:

    • کتاب «بام سبز، طراحی، اجرا و نگهداری»

    مولفان: پروفسور محمود گلابچی، دکتر حسن دارابی، مهندس سعید عطازاده، مهندس میتراسادات خیاطمقدم

    • کتاب «بیان و معانی در فیلم‌‌نامه‌نویسی»

    مولف: حمید دهقانپور

    • کتاب «مفاهیم کلیدی طراحی»

    مترجم: دکتر علیرضا اژدری، میثم دهقانی

    • کتاب «فرهنگ جامع اصطلاحات طراحی»

    مترجم: دکتر علیرضا اژدری، میثم دهقانی، سامیار راشد، سیدعلی مزراعی، حمید نقدبیشی

    • کتاب « آموزش جامع و پروژه محور تویین موشن»

    مولفان: سید محمدرضا لاجوردی، زینب برومندیه جزه

    تقدیر از پایان‌نامه‌های برتر دانشجویی سال تحصیلی ۱۴۰۱  ۱۴۰۲

    نظر به اهمیت پژوهش و تحقیق در مقطع تحصیلات تکمیلی و نیز آینده شغلی و پیشرفت دانشجویان، دانشگاه معماری و هنر پارس فهرستی از پایان‌نامه‌های برتر سال تحصیلی ۱۴۰۱ – ۱۴۰۲ را با توجه به میزان خلاقیت و جدید بودن موضوع، معرفی کرد. به این ترتیب برای نخستین بار طی مراسمی با حضور بنیان‌گذار محترم دانشگاه معماری و هنر پارس، جناب پروفسور گلابچی، و استادان راهنما، مانند خانم‌ها دکتر حناچی، خانم دکتر مقبلی، خانم دکتر نیکخوی مکمل، و آقایان دکتر محسنی، مهندس رمضانی، دکتر جلیلی، دکتر کلینی، دکتر اژدری، دکتر صادقی‌نائینی، و دکتر شعفی، از دانشجویانی که در رشته‌های مختلف مقطع ارشد توانستند درجه عالی را برای پایان‌نامه‌ خود دریافت کنند، تقدیر به عمل آمد.

    بزرگداشت پیشکسوتان عرصه آموزش عالی به مناسبت روز معلم

    از آن‌جا که رشد و توسعه جامعه با پرورش استعدادهای علمی آن میسر است، بی‌تردید تلاش‌های موثر و ارزشمند آموزگاران در مسیر آموزش عالی کشور و به منظور جهت ارتقاء آموزش عالی در ایران زمین و اعتلای سطح علمی دانشگاه‌ها، حرکتی است پرافتخار؛ به همین دلیل و به منظور قدردانی از زحمات و تلاش‌های بی‌شائبه و خالصانه استادان دانشگاه معماری و هنر پارس، مراسم “بزرگداشت پیشکسوتان عرصه آموزش عالی به مناسبت روز معلم” با حضور استادان این حوزه، خانم‌ها، دکتر سیمین حناچی، دکتر زهرا نژادبهرام، استاد مهناز ترابیان، دکتر آناهیتا مقبلی، و استاد پویه پیمان،  آقایان، مهندس هوشنگ  امیر اردلان، دکتر حمیدرضا برادران شرکاء، دکتر مصطفی بهزادفر، دکتر سید محمد بهشتی شیرازی، استاد سید محمد پژمان، دکتر علیرضا جاوید، مهندس محسن رمضانی، دکتر فرهنگ شعفی، استاد محمد تقی شمس لنگرودی، دکتر فریدون فراهانی، مهندس سید علیرضا قهاری، دکتر عبدالرضا محسنی، دکتر محمد مهدی محمودی، دکتر اسکندر مختاری طالقانی، دکتر ناصر کلینی، و دکتر احمد میرزا کوچک‎‌خوشنویس برگزار شد. در این بخش، ویدئوهایی از خاطرات دانشجویان و تبریک استادان به پیشکسوتان پخش شد. هم‌چنین این بخش از برنامه با اجرای زنده قطعات موسیقی، توسط گروه موسیقی دانشگاه معماری و هنر پارس، به رهبری آقایان امیر اشکان میرپور، و میرارشک میرپور، همراه بود.

    لازم به ذکر است جزئیات کامل این همایش، در کتاب هفته پژوهش دانشگاه معماری و هنر پارس به سمع و نظر پژوهشگران و علاقمندان خواهد رسید.