منوی سایت

منوی سایت

Search

پاسداشت ثبت کاروانسراهای ایران در فهرست میراث جهانی یونسکو

کاروانسراها، شاهکارهایی از معماری ایرانی بوده‌اند که همیشه در تاریخ کشور وجود داشته‌اند. این بناها، در مسیرهای کوهستانی و بیابانی قرار گرفته و به جایگاهی برای استراحت و اقامت مسافران تبدیل می‌شدند. این بناهای شاهکار، به طور شگفت انگیزی، تاریخچه‌ای عمیق در خود نهفته دارند که در واقع ارزش افزوده آنها محسوب می‌شود.

این مراسم  روز  یک‌شنبه ۹ مهرماه ۱۴۰۲  با حضور  چهره ماندگار معماری ایران،دارنده کرسی یونسکو،بنیان گذار دانشگاه معماری و هنر پارس پروفسور گلابچی،قائم مقام وزیر و معاون میراث‌فرهنگی وزارت میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی، علی دارابی و جمع کثیری از اساتید دانشگاه و چهره های برجسته معماری ایران در سالن همایش های دانشگاه پارس برگزار گردید.

ثبت کارونسرا ها با اجماع جهانی و رای ۲۱ عضو کمیته همراه بوده . بیش از ۱۰۰۰ نفر از حاضران در مراسم از ۱۹۵ کشور عضو یونسکو برای دقایقی ممتد به افتخار و احترام ایران و ایرانی و فرهنگ و تمدن آن تشویق کردند و تبریک گفتند.

دوین سند چشم انداز ۱۰ ساله در افق ۱۴۱۲، تدوین سند ملی میراث فرهنگی، سند موزه داری کشور، برنامه ده ساله ثبت جهانی، رویکردها، اولویت ها، حضور موثر در مجامع کنوانسیونهای بین المللی و ارتقاء جایگاه ایران در مناسبات فرهنگی دنیا، آغاز بکار انجمن خیرین میراث فرهنگی، نهضت آموزش، روایت گری، معرفی در میراث، عملی کردن طرح توسعه موزه ملی ایران موسوم به میدان مشق به عنوان میدان موزه های ایران، مرجعیت بخشی به میراث فرهنگی، افزایش سواد میراثی جامعه، حمایت و بهره گیری از ظرفیت تشکل های مردم‌نهاد و استانداردسازی توسعه زیرساخت های حفاظت و گردشگری برنامه های آینده ما در معاونت میراث فرهنگی خواهد بود.

عناوین مرتبط

488
بیست و سومین بازدید علمی-آموزشی دانشجویان مقطع کارشناسی معماری دانشگاه پارس از موزه میراث روستایی گیلان
بیست و سومین بازدید علمی-آموزشی دانشجویان مقطع کارشناسی...
photo_2024-05-20_11-26-53
نشست «آینده معماری در جهان» با حضور معمار برجسته بین المللی و چهره شناخته شده معماری در جهان
نشست «آینده معماری در جهان» با حضور معمار برجسته بین...
WhatsApp Image 2022-02-09 at 11.50
همکاری خانه موسیقی و دانشگاه معماری و هنر پارس | سینما هرگز بدون موسیقی نبوده است
خانه موسیقی ایران و دانشگاه معماری و هنر پارس با امضای...
170
گزارش کارگاه اکولوژی انسانی وچرخه های سازگار با طبیعت در دانشگاه پارس
نخستین کارگاه اکولوژی انسانی وچرخه های سازگار با طبیعت...
2868
معماری داخلی؛ از متریال تا طراحی
چند سالی است که معمارانِ ایرانی دریافته‌اند، طراحیِ...