منوی سایت

منوی سایت

Search

کـارگـاه آمـوزشـی بیـن ­المـللی طراحـی معمـاری در هامبـورگ آلمـان با حمایت علمی دانشگاه پارس

کارگاه آموزشی بین ­المللی طراحی معماری در هامبورگ آلمان

باغشهر ولایت تهران؛

طراحی مرکز تعاملات اجتماعی شهر شکل ­دهی به فضای عمومی در اراضی فرودگاه قلعه­ مرغی

جهانی شدن، مرزها و قید و بندهای جغرافیایی را در هم شکسته و مردمان جهان را به تعاملی عمیق در ابعاد اقتصادی، فرهنگی، سیاسی و اجتماعی واداشته است. به این ترتیب سرنوشت تمامی افراد، سازمان‌ها و حکومت‌ها را روز به روز بیشتر به هم گره زده و تأثیرات غیر قابل انکار بسیاری را بر تمامی حوزه‌های فعالیت بشری داشته است. ابعاد این روندِ وسیع و گسترده تمام شئون زندگی بشر را تحت تأثیر قرار داده و آن را تبدیل به بزرگ‌ترین رخداد بشری کرده است. در چند دهه اخیر در پرتو توسعه انقلاب ارتباطات الکترونیکی روابط جدیدِ اجتماعی با ماهیتی جدید و بدون مرز و فاصله شکل گرفته و مفهوم فاصله و فضا را به گونه‌ای غیر قابل تصور در هم ریخته است؛ به طوری که تمام انسان‌ها را در جهانی واحد به تعامل واداشته است. در این میان لزوم حفظ و تحقق فرهنگ و هویت اصیل سرزمینی در راستای ایفای نقش فعالانه در مدیریت مشترک جهانی از اهمیت و جایگاه خاصی برخوردار است. تحقق این هدف مستلزم به کارگیری تمام ظرفیت‌ها و توان علمی کشور در زمینه‌های مختلف برای آموزش و پرورش نسل جدید است تا به کمک آنها به زبان مشترک معماری با هویت ایرانی در سطح جهانی دست یافت و به این طریق دریچه‌های نوین علم و هنر و فن‌آوری را بر اساس ارزش‌های پایدار معماری ایران گشود.

در راستای نیل به این مقصود، بنیاد معماری میرمیران با حمایت علمی دانشگاه معماری و هنر پارس و با هدف متحوّل ساختن فضای آموزشی و پژوهشی نسل جوان دانشگاهی در راستای شناسایی مؤلفه‌ها و جریان‌های فکری در معماری گذشته و بازآرایی آن در قالب الگوهای معماری جدید و عرضه آن در سطح جهانی و نیز ایجاد انگیزه در جوانان پژوهشگر و خلاق جهت شکوفایی و ارائه استعدادهای بالقوه آن‌ها، طی سال‌های گذشته همکاری‌های مستمر و گسترده‌ای را با سازمان‌ها و نهاد‌های داخلی، همچنین آکادمی‌ها و مؤسسات مطرح و تراز اول بین‌المللی با هدف ارتقاء سطح دانش نظری و علمی کشور در حوزه معماری داشته‌ است. از جمله فعالیت‌های پیش روی این دو مجموعه؛ بنیاد معماری میرمیران و دانشگاه معماری و هنر پارس، در راستای تحقق و پیش‌برد اهدافشان، همکاری با «آکادمی معماری aac [۱] آلمان» می­باشد.

آکادمی فرهنگ و معماری آلمان (aac)، نهادی خصوصی و غیر‌انتفاعی در حوزه معماری است که توسط معمارانی چون ون گِرکان، مارگ و شرکا (gmp)  Architekten von Gerkan, Marg und Partner در سال ۲۰۰۷ میلادی تأسیس شده است. این موسسه با برگزاری دوره‌ها و پژوهش‌هایی در طول سال، به دنبال راه‌کارهایی برای حل مسایل مربوط به معماری و حمایت از تحصیلات عالی معماران جوان از فرهنگ‌های مختلف است. آکادمی aac با ایجاد همکاری‌های بین‌المللی و ملی توانسته برای دانشجویان معماری ممتاز، فارغ‌التحصیلان و معماران جوان، بستر مناسبی برای تبادل مستمر دانش با مدارس معماری و مؤسسات تحقیقاتی در اقصی نقاط جهان، در راستای خطوط سرفصل‌های تعریف شده در خط مشی خود فراهم کند. این آکادمی تاکنون فعالیت‌های گسترده و چشمگیری را در کشور‌های مختلف جهان در زمینه تحقیق و طراحی پروژه‌های معماری مطابق با علم و فناوری روز دنیا انجام داده است. از جمله این فعالیت‌های می‌توان به پروژه‌هایی نظیر پروژه  (نمایشی از یک شهر انرژی کارا) با همکاری کشور چین در سال ۲۰۰۹، طراحی یک خانه برای آلمانی­ها در ویتنام در سال ۲۰۱۰، طرح توسعه شهر شانگهای چین منطبق با نیازهای امروز شهرنشینی در سال ۲۰۱۲، طراحی یک مدرسه آلمانی در شانگهای چین در سال ۲۰۱۳، طراحی نیروگاه در بروکلین نیویورک در سال ۲۰۱۴ و طرح مرکز فرهنگی اروپا در ونیز ایتالیا در سال ۲۰۱۵ اشاره کرد که اغلب آن‌ها به مرحله‌ اجرا رسیده‌اند.

با توجه به اهداف و چشم‌انداز‌های علمی و حرفه‎‌ای مشترک میان سه مجموعه «بنیاد معماری میرمیران»، «آکادمی معماری aac» و «دانشگاه معماری و هنر پارس» تصمیم بر آن شد تا همکاری‌های مشترک و گسترده‌ای در زمینه معماری و طراحی شهری میان این سه نهاد صورت پذیرد. بدین منظور و پس از رایزنی و مشورتی که طی جلسات مکرر صورت گرفت، طراحی مرکز تعاملات اجتماعی شهر (Civic Center) به عنوان یک پروژه مشترک معماری و تحت عنوان کلی «باغشهر ولایت تهران؛ طراحی مرکز تعاملات اجتماعی شهر شکل­ دهی به فضای عمومی در اراضی فرودگاه قلعه ­مرغی» به عنوان نخستین گام در دستور کار قرار گرفت.

۱. شرح پروژه:

در راستای این پروژه گروه کارشناسی آکادمی معماری aac طی بازدیدی از ایران و انجام پیمایش‌های میدانی و بازدید‌ از سایت اطلاعات لازم را گردآوری خواهند کرد و پس از انجام مطالعات امکان‌سنجی سایت، با در نظر گرفتن موقعیت و امتیاز‌های سایت، پروژه‌ای عملکردی منطبق با فرهنگ و ساختار جامعه کشور ایران تعریف خواهد شد. متعاقباً پس از انجام مراحل ابتدایی کارگاه‌هایی با مشارکت معماران جوان ایران، به مدت سه و نیم هفته و در راستای طراحی پروژه تعریف شده، در کشور آلمان برگزار خواهد شد. در نهایت پس از اتمام کارگاه، دستاورد‌های برنامه در قالب یک همایش، ابتدا در کشور آلمان و پس از آن در کشور ایران ارائه خواهد شد.

مهم‌ترین دلایل انتخاب اراضی قلعه‌مرغی، به عنوان پروژه مشترک همکاری میان آکادمی معماری aac، بنیاد معماری میرمیران و دانشگاه معماری و هنر پارس، اهمیت راهبردی این اراضی گسترده در کلان‌شهر تهران است. تلقی اراضی به عنوان بزرگ ترین زمین یکپارچه در پیکره کلانشهر تهران (با مساحت ۲۹۱ هکتار)، برخورداری از پیشینه و هویت تاریخی، امکان ایفای نقش معنایی «دریچه ارتباطی و پنجره کلانشهر تهران به سوی جهان» به دلیل قرارگیری در موقعیت مناسب نسبت به ورودی جنوبی شهر تهران، نزدیکی به فرودگاه بین‌المللی امام خمینی و راه‌آهن، قرارگرفتن در امتداد بزرگراه چمران به عنوان شاهراه و ستون فقرات اصلی شمالی جنوبی تهران، برخورداری از مناظر منحصربه‌فرد، ارتباط تنگاتنگ با نواحی فعالیتی اصلی کلان‌شهر تهران، استقرار در محور طبیعی شمالی جنوبی درکه و قرارگرفتن در پهنه مرکز اقتصاد جهانی کلان‌شهر تهران براساس مصوبات طرح جامع، سبب افزایش پتانسیل و توانمندی اراضی در ایفای نقش به عنوان یک مرکز فراملی شده است.

نکته: متقاضیان برای شرکت در این کارگاه بایستی مراحل گزینشی را که در ادامه توضیح داده خواهد شد، طی کرده و امتیازات لازم جهت پذیرش در کارگاه را کسب کرده باشند.

۲. مدت اجرای پروژه:

طول اجرای پروژه از ثبت نام اولیه متقاضیان تا برگزاری کارگاه در آلمان، حدود ۸ ماه برآورد شده است.

۳. زمان آغاز فعالیت:

از اسفند­ماه سال ۱۳۹۵ خورشیدی.

۴. عنوان پروژه:

«باغشهر ولایت تهران؛ طراحی مرکز تعاملات اجتماعی شهر شکل­ دهی به فضای عمومی در اراضی فرودگاه قلعه­ مرغی» با همکاری مشترک آکادمی فرهنگ و معماری آلمان (aac)، بنیاد معماری میرمیران (MAF) و دانشگاه معماری و هنر پارس (PAU).  

۵. مراحل اجرای پروژه:

  • ثبت نام اولیه از متقاضیان شرکت در کارگاه آموزشی این پروژه.
  • انجام مصاحبه و تعیین متقاضیان ملزم به شرکت در دوره آموزشی مقدماتی.
  • برگزاری دوره آموزشی مقدماتی جهت کارگاه آلمان برای متقاضیان برگزیده شده در مصاحبه تخصصی.
  • گزینش نهایی متقاضیان با حضور هیات داوران و نمایندگان آکادمی معماری aac، بنیاد معماری میرمیران و دانشگاه معماری و هنر پارس.
  • بازدید پذیرفته شدگان نهایی و مربیان آکادمی معماری aac از سایت پروژه و کشور ایران و نیز برگزاری هفته اول کارگاه طراحی در ایران.
  • برگزاری سه و نیم هفته نهایی کارگاه در آکادمی معماری aac در هامبورگ آلمان.
  • برگزاری سمینارها و دستاوردهای نهایی این پروژه در کشور آلمان.
  • برگزاری سمینارها و دستاوردهای نهایی این پروژه در ایران.

۶. شرح هزینه­ ها:

دانشجویانی که مراحل مختلف گزینش را با موفقیت سپری کرده‌ و حد نصاب امتیاز لازم برای شرکت در کارگاه آلمان را کسب کرده باشند، می‌توانند طی درخواستی از بنیاد gmp، از کمک هزینه ایشان جهت هزینه­های اقامت و شرکت در کارگاه آلمان بهره مند گردند. لازم به ذکر است که تاکنون تمامی درخواست­های واصله جهت دریافت کمک هزینه از بنیاد gmp مورد تایید و پذیرش این نهاد قرار گرفته است، گرچه این بنیاد در تائید و یا رد درخواست­ها مختار خواهد بود. بدیهی است که در صورت پذیرش درخواست، هزینه­ای برای شرکت در کارگاه آلمان بر عهده پذیرفته­شدگان نخواهد بود.

ذکر این نکته ضروری است که این کمک هزینه تنها برای هزینه­های شرکت در کارگاه در آلمان است و تمام هزینه‌های ثبت نام، مصاحبه و نیز هزینه­های مربوط به بلیط رفت و آمد، اخذ ویزا، بیمه مسافرتی و… برعهده خود متقاضیان است.

۷. شرایط ورود و ثبت نام متقاضیان:

۷-۱- افراد واجد شرایط برای شرکت در پروژه:

  • فارغ‌التحصیلان مقطع کارشناسی و دانشجویان مقاطع کارشناسی ارشد و دکتری و یا دانش­آموختگانِ تمامی گرایش‌های رشته معماری که در زمان اجرای این پروژه (از زمان اطلاع­رسانی تا اتمام کارگاه) در هیچ یک از سازمان‌های خصوصی و دولتی مشغول به فعالیت نباشند.
  • دانشجویان و یا دانش­آموختگان دانشگاه­ها و یا مؤسسات آموزش عالی داخل و خارج از کشور که مدارک ایشان مورد تأئید وزارت علوم و تحقیقات و فناوری قرار گرفته است.
  • متقاضیان باید از نظر مقررات و قوانین جاری کشور، مجاز به خروج از کشور بوده و یا مجوز لازم را از مراجع ذیربط اخذ نمایند.
  • متقاضیانی که به هر دلیلی منع خروج از کشور را داشته باشند، مجاز به ثبت نام نمی­باشند.
  • از متقاضیانی که مدارک آنان ناقص باشد و یا فیش واریزی را پرداخت نکرده باشند، تحت هیچ شرایطی مصاحبه به عمل نخواهد آمد.
  • حضور کلیه متقاضیان در زمان مصاحبه الزامی است.

۷-۲- مراحل ثبت نام و گرینش داوطلبان شرکت در پروژه:

۷-۲-۱- نام نویسی اولیه:

داوطلبان بایستی در آغاز برای شرکت در این پروژه از طریق سایت بنیاد معماری میرمیران و یا لینک اینترنتی ثبت­نام اولیه که در ذیل آمده، نام نویسی کنند. پس از ثبت نام اولیه، داوطلبان واجد شرایط طی یک مصاحبه تخصصی گزینش خواهند گردید.

لینک ثبت نام اولیه:

https://docs.google.com/forms/d/e/1FAIpQLScfbch3lToQaeSQ_BU_bcv3ayu3NzBHRVvXyT8JsF73-kBoxA/viewform

نکته: نام نویسی اولیه شامل پرکردن فرم مشخصات فردی و علمی داوطلبان از طریق مراجعه به لینک ثبت نام اولیه و واریز ۰۰۰/۳۰۰ ریال به شماره حساب ۹-۱۹۷۹۴-۲۱-۱۰۲۳ نزد بانک پارسیان شعبه ملاصدرا به نام بنیاد غیردولتی معماری میرمیران است.

۷-۲-۲- بررسی شرایط متقاضیان و انتخاب واجدین شرایط برای مصاحبه تخصصی حضوری.

۷-۲-۳- مصاحبه از برگزیدگان مرحله نخست:

از داوطلبانی که در مرحله نخست ثبت نام، شرایط لازم را احراز کرده‌اند برای شرکت در مصاحبه تخصصی حضوری، دعوت به عمل خواهد آمد. برگزیدگان برای شرکت در مصاحبه حضوری بایستی مدارک زیر را پیش از مصاحبه و در تاریخی که متعاقباً اعلام خواهد گردید به دفتر بنیاد معماری میرمیران تحویل دهند:

  • ارائه اصل و کپی ریزنمرات دوره های کارشناسی، کارشناسی ارشد و دکتری.
  • ارائه اصل توصیه نامه از اساتید راهنما و مشاور.
  •  ارائه اصل و کپی کارت شناسایی ملی.
  • ارائه اصل شناسنامه و یک برگ تصویر از کلیه صفحات آن.
  • ارائه اصل و کپی کارت پایان خدمت یا معافیت صرفاً هوشمند (کارت‌های قدیمی اعتبار ندارند) و یا موافقت‌نامه سازمان وظیفه عمومی برای مشمولین (برای آقایان).
  • ارائه اصل و کپی گذرنامه.

نکته:گذرنامه متقاضیان از زمان شروع کارگاه در آلمان باید حداقل یک سال اعتبار داشته باشد.

  • ارائه سه قطعه عکس ۴×۳ جدید و رنگی با زمینه سفید و تمام رخ.
  • ارائه اصل و کپی مدرک کارشناسی، کارشناسی ارشد و دکتری برای دانش­آموختگان.
  • ارائه اصل و کپی گواهی اشتغال به تحصیل برای دانشجویان مقطع کارشناسی ارشد و دکتری.

تبصره:متقاضیانی که به دلایلی قادر به ارائه اصل مدرک نمی­باشند، لازم است اصل گواهی تأیید شده توسط دانشگاه یا موسسه آموزش عالی محل تحصیل را ارائه کنند.

  • ارائه اصل و کپی مدرک معتبر زبان انگلیسی برای داوطلبانی که نمره در آزمونهای ملی و بین­المللی دارند.
  • ارائه پرتفلیو (Portfolio) و رزومه علمی، پژوهشی و حرفه­ای.
  • تکمیل فرم مشخصات و فرم تعهد رعایت اﺻﻮل اﺧﻼﻗﻲ و ﺷﺌﻮﻧﺎت اﺳﻼﻣﻲ.
  • ارائه اصل و کپی فیش واریزی به مبلغ ۰۰۰/۵۰۰/۱ ریال بابت شرکت در مصاحبه در وجه بانک پارسیان شعبه ملاصدرا به شماره حساب ۹-۱۹۷۹۴-۲۱-۱۰۲۳ به نام بنیاد غیردولتی معماری میرمیران.
  • ارائه ضمانت­نامه و مدارک لازم جهت خروج از کشور.

نکته ۱: مطالعه و توجه کافی و دقیق به دستورالعمل ثبت نام ضروری است.

نکته ۲: داوطلبانی که موفق به احراز شرایط لازم در مصاحبه شوند، بسته به ارزیابی صورت گرفته از طرف کمیته مصاحبه کننده، مجوز گذراندن دوره آموزشی مقدماتی را کسب کرده و یا از حضور در این دوره معاف خواهند گردید.

۸. دوره آموزشی مقدماتی جهت آماده­سازی متقاضیان برای شرکت در کارگاه طراحی معماری آلمان:

از آنجا که تمام مراحل این کارگاه در کشور آلمان و ایران به زبان انگلیسی برگزار خواهد گردید، لذا ضروری است که دانشجویان مهارت لازم در زبان تخصصی معماری برای برقراری ارتباط طی دوره برگزاری کارگاه را داشته باشند. این دوره مشتمل بر ۱۰۰ ساعت کلاس آموزشی است که شامل آموزش­های تخصصی معماری، نرم­افزارهای مربوطه و مباحث نظری معماری به زبان انگلیسی و به منظور افزایش مهارت و توانمندی متقاضیان برای شرکت در کارگاه است.

نکته ۱: مدت زمان، کیفیت و نحوه حضور متقاضیان در دوره آموزشی مقدماتی بعد از مصاحبه حضوری و بسته به میزان توانایی­های هر یک از متقاضیان تعیین خواهد گردید. بدیهی است متقاضیانی که حد نصاب لازم جهت شرکت در کارگاه طراحی معماری در آلمان را از طرف کمیته مصاحبه کننده و هیئت داوری کسب نمایند، از حضور در این دوره معاف خواهند گردید.

نکته ۲: با توجه به هماهنگى­هاى به عمل آمده با نهادها و سازمانهاى دولتى، عمومى و خصوصى و تعهد این نهادها به تامین منابع مالى لازم جهت برگزارى دوره آموزشى مقدماتى جهت فراهم نمودن زمینه­ها و آمادگى هاى لازم جهت شرکت در کارگاه طراحى بین­المللى هامبورگ آلمان، لهذا هزینه­اى جهت طى دوره فوق توسط متقاضیانی که ملزم به گذراندن دوره فوق باشند، پرداخت نخواهد گردید.

ردیفعنوان درسنام استادزمان
۱زبان عمومی (مکالمه حرفه‌ای)گروه اساتید برجسته زبان تهران۲۰ ساعت
۲زبان تخصصی معماری (انگلیسی)گروه اساتید برجسته زبان عمومی انگلیسی و تخصصی معماری۵۰ ساعت
۳مبانی و اصول طراحی (انگلیسی)اساتید برجسته طراحی و معماری۲۰ ساعت
۴سمینارهای تخصصی (انگلیسی)اساتید برجسته طراحی و معماری و مسئولان مدیریتی کشور۱۰ ساعت

۹. برگزاری رقابت و گزینش نهایی برای شرکت در کارگاه طراحی معماری در آلمان:

تمامی افرادی که حد نصاب و امتیازات لازم جهت پذیرش در کارگاه آلمان را کسب کرده باشند در مصاحبه­ای که با حضور ناظران و داوران داخلی، نمایندگان آکادمی معماری aac و بنیاد معماری میرمیران و دانشگاه معماری و هنر پارس برگزار خواهد شد، برای شرکت در کارگاه آموزشی در کشور آلمان انتخاب خواهند گردید.

به آن دسته از داوطلبانی که در دوره آموزشی مقدماتی حضور داشته‌اند اما حد نصاب و امتیاز لازم جهت شرکت در کارگاه نهایی را کسب نکرده‌اند، گواهی شرکت در این دوره آموزشی پیشرفته به صورت مشترک از طرف بنیاد معماری میرمیران و دانشگاه معماری و هنر پارس اعطا خواهد گردید.

۱۰. برگزاری کارگاه آموزشی نهایی در آکادمی معماری aac در آلمان:

پذیرفته­شدگان نهایی پس از همراهی متقاضیان و اساتید پروژه از کشور آلمان به مدت یک هفته در ایران، برای سه و نیم هفته جهت شرکت در کارگاه طراحی به کشور آلمان اعزام خواهند شد.

نکات مهم:

۱. واجدین شرایط حضور در مصاحبه تخصصی حضوری لازم است رأس زمان و در تاریخ اعلام شده در محل مصاحبه حاضر شوند. عدم حضور در جلسه مصاحبه به منزله انصراف از پذیرش می باشد.

۲. اطلاعات لازم در خصوص تاریخ، زمان و محل مصاحبه متعاقباً از طریق سامانه بنیاد معماری میرمیران به نشانی www.mirmiran-arch.org و یا کانال رسمی بنیاد معماری میرمیران به نشانی http://t.me/MirmiranArchitectureFoundation اعلام خواهد شد. شایان ذکر است نتایج نهایی پس از انجام مصاحبه مشخص و اعلام خواهد شد و مصاحبه شدگان می­توانند با مراجعه به سامانه و یا کانال رسمی بنیاد معماری میرمیران از نتیجه مصاحبه خود اطلاع حاصل نمایند.

۳. لازم به تذکر است که ثبت نام متقاضیان به معنی حضور آنان در کارگاه طراحی پروژه در کشور آلمان نیست و همان طور که اشاره شد، متقاضیان برای گزینش نهایی بایستی تمام مراحل گزینش و دوره­های آموزشی را با موفقیت پشت سر گذارده باشند. در غیر این صورت عدم حضور به موقع و مستمر آنان در هر یک از مراحل به معنی انصراف از ادامه رقابت بوده و آکادمی معماری aac، بنیاد معماری میرمیران و دانشگاه معماری و هنر پارس هیچ­گونه مسئولیتی در قبال آنان نخواهد داشت.

۴. هزینه‌های پرداخت شده از طرف متقاضیان و پذیرفته‌شدگان نهایی جهت شرکت در کارگاه آلمان در صورت انصراف به هر دلیل، مسترد نخواهد شد.

۵. در صورتی که پذیرفته‌شدگان نهایی به هر دلیلی از طرف مسئولین برگزار کننده کارگاه، مجاز به مشارکت در برنامه تشخیص داده نشوند، مبالغ پرداختی ایشان پس از کسر هزینه­های اداری، مسترد خواهد شد.

۶. متقاضیان می­توانند جهت کسب اطلاعات بیشتر با دبیرخانه بنیاد معماری میرمیران تماس حاصل فرمایند.

تلفن: ۸۸۰۵۸۸۲۷ (۰۲۱) – ۸۸۰۳۸۲۴۱ (۰۲۱) – ۸۸۰۶۶۶۹۷ (۰۲۱)

فکس: ۸۸۰۳۱۳۹۹ (۰۲۱)

ایمیل: info@mirmiran-arch.org

وبسایت: www.mirmiran-arch.org

کانال رسمی بنیاد معماری میرمیران: http://t.me/MirmiranArchitectureFoundation


[۱] Academy for Architectural Culture, Web Site: www.aac-hamburg.com