منوی سایت

منوی سایت

Search
دانشگاه پارس

دِکا پارس

مدرسه دِکاپارس

مدرسه دِکاپارس

دوره های مختلف تابستانه ۹۷:

دوره هایی که در تابستان امسال برگزار خواهند شد در زیر معرفی شده اند (این مطلب به روز رسانی می شود). جهت کسب اطلاعات بیشتر می توانید از ساعت ۱۰ تا ۱۷ با شماره های ۸۸۳۳۰۹۰۴ و ۰۹۳۳۵۶۴۷۷۱۱ تماس بگیرید و یا به کانال تلگرام دانشگاه (t.me/Parsuniversity)، کانال تلگرام دکاپارس (t.me/DecaPars) و صفحه اینستاگرام دکاپارس (instagram.com/d.e.c.a.pars) مراجعه نمایید.

 

۱- راینو | Rhinoceros

نرم افزار راینو یک نرم افزار مدل ساز سه بعدی قوی است که توسط شرکت مک نیل (Mcneel) عرضه شده است. این نرم افزار بر پایه خطوط نربز (Nurbs) تولید هندسه می کند. خطوط نربز چون تعریف ریاضی دارند دقیقتر از نرم افزار های بر پایه ی مش مثل مکس، اسکچ آپ، اتوکد و غیره عمل می کنند. تعریف هندسه با خطوط ریاضی باعث شده است که راینو در تبدیل هندسه به نمونه های واقعی جلوتر از دیگر نرم افزار های مدل ساز باشد.

  • امکان فرم‌ پردازی و مدل‌سازی فرم‌های آزاد سه‌بعدی
  • دقت فوق‌العاده؛ طراحی، نمونه‌سازی، مهندسی، تحلیل، مستندسازی و ساخت هرچیزی در اندازه‌ای
  • ویرایش و تغییر نامحدود
  • نقشه‌کشی دوبعدی و تصویرسازی
  • سازگاری و هماهنگی با نرم‌افزارها و سخت‌افزارها

با راینو می توانید:

  • ایده ای را تکمیل کنید
  • احجام را سه بعدی کنید
  • فرم های پیچیده را خیلی راحت تولید کنید 
  • انیمیشن بسازید 
  • و امکانات دیگر شامل:
  • طراحی طلا و جواهرات (Jewelry Design)
  • دکوراسیون داخلی (Interior Design) 
  • طراحی معماری (Architecture Design) 
  • طراحی خودرو (Vehicle Styling Design) 
  • طراحی صنعتی (Industrial Design) 
  • طراحی مبلمان (Furniture Design)

 
۲- پست پروداکشن | PostProduction

پست پروداکشن یا پرداخت پس از رندر به بهبود حالت کلی رندر توسط نرم افزارهای گرافیکی مانند فتوشاپ صورت میگیرد،به این صورت که پس از گرفتن رندر توسط نرم افزارهای مختلف حجم سازی از جمله تری دی مکس،راینو،رویت،اسکچ آپ و… حجم خام رندر گرفته شده وارد نرم افزار فتوشاپ میشود و مرحله پرداخت شروع میشود.

استفاده از  adjustmentیکی از مهترین قسمت های یک پروژه پست پروداکشن است، چرا که میتوانیم تیرگی یا روشنی و یا تنظیمات مختلف رنگی به رندرها اعمال کنیم که در سطح پیشرفته تر میتوانیم روز را به شب تبدیل کنیم و یا فضاهای مختلف نوری بسازیم.

در حالت کلی پست پروداکشن باعث میشود رندر بسیار طبیعی تر جلوه کند و همچنین باعث صرفه جویی در وقت میشود و دیگر نیاز نیست ساعت ها وقت صرف شود برای رندر گرفتن آبجکت ها و تنظیمات پیچیده نرم افزار های حجم سازی از جمله تری دی مکس.

 
۳- گرس هاپر | GrassHopper

گرسهاپر یک ویرایشگر برنامه‌نویسی بصری (visual programming) است که توسط دیوید روتن (David Rutten) در شرکت رابرت مک‌نیل و شرکا (Robert McNeel & Associates) توسعه پیدا کرده است.

به عنوان یک پلاگین راینو، گرسهاپر با یک محیط مدلسازی قدرتمند و همه‌کاره که توسط حرفه‌ای‌های طیف متنوعی از رشته‌ها شامل معماری، مهندسی ، طراحی_محصول و غیره استفاده می‌شود (همان راینو) یکپارچه و هماهنگ است.

ترکیب راینو و گرسهاپر امکان تعریف کنترل دقیق پارامتریک (Parametric) بر مدلها، قابلیت کنکاش در جریان طراحی_مولد (Generative design)، و سکویی برای توسعه سطح بالاتری از منطق برنامه_نویسی را برای ما فراهم می‌کند. همه در یک رابط کاربری خوانای گرافیکی.

 
۴- جی آی اس | GIS

سیستم اطلاعات جغرافیایی یا جی آی اس، مجموعه ای از نرم افزارهای هوشمند است که به کمک سخت افزارهای موردنیاز اقدام به جمع آوری اطلاعات، ذخیره و مدیریت، تغییر و ویرایش، و تحلیل و مدل سازی اطلاعات مکانی و غیرمکانی می کند.

اولین جی آی اس در ۱۹۶۰ در مقیاس ملی در کانادا شکل گرفت که در این سیستم عکس‌های هوایی، نقشه های موجود و سایر اطلاعات کشاورزی، جنگلداری، خاک، زمین شناسی و … مورد استفاده قرار گرفت. در دهه ۱۹۷۰ با پیشرفت علم و امکان دسترسی به فناوری های کامپیوتری و تکنولوژی‌های لازم برای کار با داده های مکانی، سیستم اطلاعات جغرافیایی یا همان جی آی اس برای فراهم آوردن قدرت تجزیه و تحلیل حجم‌های بزرگ داده‌های جغرافیایی شکل گرفت. 
جی آی اس با تصویرسازی گذشته و حال و یا پیش بینی آینده یک پدیده، از طریق ایجاد یک فضای مجازی از دنیای واقعی، به کاربران امکان نگهداری به روز داده‌های زمین مرجع به صورت یک بانک اطلاعاتی و نیز امکان ترکیب مجموعه ای از داده‌های مختلف با حجم زیاد را می دهد.

از این رو، آشنایی با جی آی اس برای تحقیق و بررسی های علمی، مدیریت منابع و ذخایر و برنامه ریزی به منظور توسعه پایدار در سطوح ملی و منطقه ای از ضرورت و اهمیت بالایی برخوردار است.

 
۵- زبان تکنیکال (تخصصی) | Technical Language

زبان انگلیسی، زبان علم و دانش در سراسر جهان است. دانشجویان و دانش پژوهانی که خواهان ارتباط با مراکز علمی دنیا و حرکت در مرزهای دانش هستند باید تسلط کاملی در زبان انگلیسی داشته باشند. به طور معمول تدریس زبان خارجی در آموزشگاه های مختلف با رویکرد یادگیری اصل آن زبان صورت می گیرد. اما در رشته های متفاوت ارتباط اهل علم با یکدیگر به وسیله لغات و اصطلاحات تخصصی انجام می گیرد که برای نوشتن مقالات علمی-تخصصی، نامه نگاری با اساتید و دانشگاه های سطح اول و پژوهش در علومِ به روز نیاز مبرمی به یادگیری زبان تخصصی وجود دارد.

 
۶- رویت معماری (مقدماتی) | Revit Architecture

اتودسک رویت Autodesk REVIT مجموعه نرم افزارهای مدل سازی پکپارچه اطلاعاتی ساخت ساز و یا بیم BIM برای معماران، مهندسان سازه، مدیران پروژه و پیمانکاران است.

این برنامه به کاربران خود اجازه می دهد که یک ساختمان و اجزایش را به صورت سه بعدی طراحی کرده، مدل را با عناصر نوشتاری دو بعدی تفسیر کرده و به اطلاعات ساختمان از پایگاه داده مدل های ساختمان دسترسی پیدا کند.

رویت نرم افزاری با قابلیت BIM چهار (۴)بعدی به همراه ابزارهایی به منظور نقشه کشی و ردیابی مراحل مختلف در چرخه حیات ساختمان است، از مفهوم اولیه گرفته تا ساخت و پس از آن تخریب.

از زمان خریداری رویت، شرکت اتودسک پنج نسخه از رویت را برای مقاصد مختلف طراحی ساختمان ارائه کرده است:

  • رویت جامع REVIT یا رویت وان باکس Revit onebox نرم افزاری با ۳ قابلیت معماری، سازه و تاسیسات
  • رویت معماری (آرکیتکچر) RevitArchitecture برای ترسیمات معماری و طراحی داخلی و دکوراسیون
  • رویت سازه (استراکچر) Revit Structure برای ترسیمات سازه و دتایل های اجرایی سازه و اسکلت
  • رویت تاسیسات (مپ) Revit MEP برای ترسیمات مکانیک Mechanic ، الکتریک و نورپردازی Electric و لوله کشی Plumbing
  • رویت ساده (ال تی) Revit LT نرم افزاری با قابلیت و قیمت ارزانتر برای پروژه های ساختمانی محدود اتودسک

اتودسک رویت Autodesk REVIT مجموعه نرم افزارهای مدل سازی پکپارچه اطلاعاتی ساخت ساز و یا بیم BIM برای معماران، مهندسان سازه، مدیران پروژه و پیمانکاران است.

 
۷- Design for Manufacturing

چند سالی است که معمارانِ ایرانی دریافته‌اند، طراحیِ داخلی (interior design) به اندازه‌ی معماریِ بنا اهمیت یافته است. توجه به این موضوع در سال‌های گذشته باعث شده است، مردم نیز با دقت بیشتری چیدمانِ وسایلِ داخل خانه‌هایشان را انتخاب نمایند. در طراحی و معماریِ داخلی آن چیزی که از مردم برمی‌آید همان “چیدمان” است و نه عوامل تاثیرگذار دیگر.این موضوع باعث شده است که طراحان به مقوله‌ ی “فِرنیچِر” توجه ِ ویژه ای داشته باشند. فرنیچرها یا بارِ زنده ی داخلی خانه، باعث شکل گرفتن فضای داخلی و همچنین زیباتر شدنِ آن می‌شوند.

امروزه مراکز علمیِ پیشرو در دنیا توجه خود را معطوفِ تبدیل علم و دانش به سرمایه کرده‌اند و دانشگاه پارس نیز همواره سعی می‌دارد دانشجویان و هنرمندان را با آن بخشی از دانشِ حرفه‌ای آشنا کند که قابلیت ثروت آفرینی داشته باشد.

دانشجویان و هنرمندان در کارگاه Design for Manufacturing چوب و بتن و شیشه و فلز و پلی استر را به عناصُر تعریف کُننده ی  معماریِ داخلی تبدیل می‌کنند. گاهی با تکه‌ای از چوب و با کمک پلی استر یک‌ میز برای اتاق نشیمن را می‌سازند و گاهی با بتن و تاباندن نور روشنائیِ یک اتاق را تامین می‌کنند. گاهی با چوب و بتن یک ساعتِ رومیزی می‌سازند و گاهی با شیشه و فلز یک میز پذیرایی و این‌ها همگی  به دست دانشجویان ساخته می‌شود تا بتوانند آن چیزی را که در ذهنشان به وجود آورده‌اند، خلق کنند.

 
۸- وی رِی | V-ray

وی رِی یک پلاگین  معروف و کاربردی و حرفه ای برای تری دی مکس است که توسط کمپانی chaos group تولید شده است .در واقع vray  به عنوان یک موتور رندر به وسیله ی  آنالیز نور و سایه ها و متریال های مخصوص به خود رندرهای واقع گرایانه را از صحنه های شما به ارمغان می آورد.

مرحله رندرگیری در تری دی مکس در واقع آخرین قسمت از کار شما که در نهایت نشان دهنده کار و کیفیت کار است و شما باید به بهترین نحو از پس این مرحله بربیایید. پلاگین vray  در این مرحله به یاری شما می آید و با قدرتی که دارد می تواند کار شما را به سطح بالایی از کیفیت نور ، متریال و رندر نهایی برساند.

 
۹- پایتون | Python

پایتون (Python)  یک زبان برنامه‌نویسی همه منظوره، سطح بالا، شی‌گرا، اِسکریپتی و متن باز است که توسط خودو فان راسام (Guido van Rossum)  در سال ۱۹۹۱ در کشور هلند طراحی شد.

در این دوره مباحث زیر تدریس خواهد شد:

•  مبانی تفکر الگوریتمیک و کدنویسی در طراحی و تحلیل معمارانه

•  آشنایی با زبان برنامه نویسی پایتون و ادیتورهای پایتون در راینو و گرسهاپر

•  روش کدنویسی معماری در محیط پایتون

•  مبانی داده ها در کدنویسی

•  شناخت متغیرها دستورات و عبارات در پایتون

•  آشنایی با توابع در کدنویسی پایتون

•  آشنایی با الگوریتم های شرطی و بازگشت

•  آشنایی با توابع نتیجه دار

•  آشنایی با الگوریتم های تکرار و حلقه ها

•  شناخت رشته ها در پایتون

•  آشنایی با لیست ها، چند تایی ها و دیکشنری ها در پایتون

•  کار با فایل ها در پایتون

•  آشنایی با اعتراض ها و انواع آنها در پایتون

•  آشنایی با کلاس ها، متدها و برنامه نویسی شی گرا

•  آشنایی با داده های موقت و دائمی

•  آشنایی با راینو اسکریپت سینتکس

•  آشنایی با دستورات اختصاصی محیط گرسهاپر

•  آشنایی با نحوه مدیریت و تغییر متغیرهای داخل محیط گرسهاپر

•  آشنایی با دستورات منحنی ها، سطوح و طراحی فرم های معماری در پایتون

•  کدنویسی الگوریتم های نقوش فراکتال

•  کدنویسی الگوریتم های بهینه سازی در پایتون

•  کدنویسی الگوریتم های تصادفی در معماری

•  کدنویسی الگوریتم های تقسیم بندی سطوح

•  کدنویسی الگوریتم های حجم سازی و طراحی راینو

•  آموزش عملیات ساده سازی فرآیند های تکراری در طراحی حجم و پلان معماری

•  آموزش فرآیند کدنویسی رساله های دکتری و ارشد

• معرفی برخی از کتابخانه های مهندسی برای پیشبرد پژوهش های دکتری و ارشد معماری دیجیتال

•  آموزش نحوه ارایه کد های اختصاصی در محافل علمی و ژورنال های معماری دیجیتال

•  آموزش نحونه توسعه پلاگین گرسهاپر و نوشتن افزونه جدید