منوی سایت

منوی سایت

Search
اطلاعیه ها

رشته کارشناسی ارشد مرمت و احیای بناهای تاریخی

کارشناسی ارشد مرمت و احیای بناهای تاریخی

مرمت و احیای بناهای تاریخی رشته ای است که متخصصان آن به بازسازی و نوسازی ساختمان‌ها و ابنیه‌ی تاریخی از لحاظ فیزیکی و همچنین احیا و باز زنده سازی مناطق تاریخی و ارزشمند و حفظ این میراث فرهنگی می‌پردازند.

معماران و مهندسین که این امر بسیار فنی، فرهنگی و هنری را به عهده دارند باید علاوه بر اشراف و تسلط لازم بر ابعاد تخصصی و مفاهیم امروزی حرفه‌ی خود، نظری هوشیارانه و عالمانه‌ به گذشته داشته باشند.

فارغ‌التحصیلان مرمت و احیای بناهای تاریخی در واقع مهندسین معماری امروزین هستند که فرا گرفته‌اند چگونه “امروز” را با بهره‌گیری از تجربیات “گذشته” برای “آینده” بسازند. افرادی که می‌توانند پلی بین معماری گذشته و آینده ایجاد کنند. این دسته از متخصصان تاریخ را خوب می‌شناسند و می‌توانند آثار تاریخی را تجزیه و تحلیل کرده و بخوانند و مفاهیم و ارزش‌های آن را استخراج و هوشیارانه به کار گیرند و با بیانی امروزی به جامعه معرفی نمایند.

درباره رشته

از آنجایی که مطالعه، حفاظت، مرمت و احیای بناها، مجموعه‌ها، محوطه‌ها و بافت‌های تاریخی عرصه‌های مسکونی کشور ضرورت دارد، معماران و مهندسینی که در این امر فنی، فرهنگی و هنری مهارت دارند باید مانند یک معمار و هنرمند اشراف و تسلط لازم را بر ابعاد تخصصی و مفاهیم امروزی حرفه خود داشته باشند. فارغ‌التحصیلان این رشته در واقع مهندسین معماری خواهند بود که می‌آموزند چگونه امروز را با بهره‌گیری از تجربیات گذشته برای آینده بسازند. آن‌ها افرادی خواهند بود که پلی بین معماری گذشته و آینده می توانند ایجاد کنند.

فارغ‌التحصیلان این رشته قادر خواهند بود با اطلاعات و دانش عمومی، نظری و تحقیقات از یک طرف و کار عملی از طرف دیگر هزاران بنای تاریخی را که در اختیار واحدهای دولتی از قبیل سازمان میراث فرهنگی کشور و سایر وزارتخانه‌ها و ارگان‌های دولتی و بخش خصوصی قرار دارد، مورد مرمت و بازسازی قرار دهند و ضمن نگهداری و مرمت بناهای تاریخی، نسل جوان را برای عبرت آموزی از آثار گذشتگان یاری نمــایند. کار در این رشته به ۲ دسته تقسیم می‌شود پروژه‌ای و پژوهشی. پروژ‌ه‌ای در واقع همان کار گروهی مرمت آثار باستانی با زمانی طولانی است که اصولا در فضای آزاد و تحت شرایط  آب و هوایی متفاوت انجام می‌شود و پژوهشی به تحقیق و بررسی در زمینه مرمت گفته می‌شود و اصولا به عنوان کاری با درآمد ثابت روی آن حساب باز نمی‌کنند. راه بعدی البته تدریس به عنوان استاد این رشته در دانشگاه است.

 

اساتید رشته

دروس رشته

در حال بروزرسانی است

دانشجویان برتر و فارغ التحصیلان

گالری