منوی سایت

منوی سایت

Search
اطلاعیه ها

رشته کارشناسی ارشد طراحی طلا و جواهر

کارشناسی ارشد طراحی طلا و جواهر

به صورت سنتی ارزش جواهرآلات وابسته به بهای سنگ و فلز آن بوده است، ولی در دوران مدرن ماهیت طرح و ارزش طراحی آن بر مفهوم مادی تسلط یافته، بازار جهانی را به سوی طراحی هدفمند محصولات گران بها و تزئینی ولو با مواد نیمه قیمتی و روزمره برده است. طراح طلا و جواهر آلات کسی است که با در هم آمیختن علم و هنر، به خلق زیور آلات می پردازد.

اگر طلا را به عنوان شاخص طراحی و تولید جواهرات در نظر گیریم؛ می توان با مقایسه آمار به اهمیت حرفه جواهرسازی پی برد. ایران ششمین مصرف‌کننده طلا در جهان است و مصرف طلا و جواهرات در ایران هر ساله حدود ۱۱۸ تن و گردش طلا در ایران حدود ۳۰۰ تن (۱۸هزارمیلیارد تومان) است. گردش مالی جواهرات در جهان نیز بیش از ۶۰۰ میلیارد دلار در سال است.

با توجه به پتانسیل­ های موجود در کشور در رشته طلا و جواهرسازی، به کارگیری دانش روز و انتقال آن به نیروهای جوان در محیط آکادمیک راهی مؤثر در جهت رشد صنعت و در نتیجه رونق و رشد اقتصادی در کشور می باشد. از طرفی، به کارگیری نیروهای آموزش دیده و خلاق در داخل کشور علاوه بر اشتغال­ زایی، منجر به حفظ سنت ­ها و فرهنگ ایرانی-اسلامی در محصولات مورد استفاده در کشور گشته و مانع از هجوم اقلام متنوع و بی­ مناسبت خارجی به بازارهای داخلی می­گردد.

درباره رشته

سرزمین پارس به لحاظ منابع معدنی کشوری غنی محسوب می‌شود و هنر طلا و جواهر‌سازی نیز در آن قدمتی چند هزار ساله دارد و به عنوان یکی از زمینه‌ها در جهت رشد اقتصادی کشور به حساب می‌آید. با افزایش تقاضا و رشد صنعت طلا و جواهر‌سازی در ایران، نیاز به افراد متخصص و خلاق که بتوانند با ترکیب هنر سنتی و مدرن تقاضای موجود در بازار را تامین کنند، پدیدار گشت. این رشته نیز با پیشرفت تکنولوژی، گذشت زمان و تغییر در سلیقه و علاقه مردم، در انتظار به روز رسانی است و در همین راستا نیازمند بهره‌گیری از کارشناسان و طراحانی است که بتوانند با طرح‌های خود این نیاز جامعه را برطرف سازند. در نتیجه، طراحی جواهرات در دنیای معاصر به خلاقیت و دانش فنی زیادی نیاز دارد. دانشگاه معماری و هنر پارس بر این باور است که دانشجویان این رشته قادر هستند تا از طریق ارائه‌ی طرح‌های نو و خلاقانه نیاز جامعه را رفع کرده و حضوری پر رنگ در جامعه جهانی داشته باشند.

 

اساتید رشته

دروس رشته

در حال بروزرسانی است

دانشجویان برتر و فارغ التحصیلان

گالری