منوی سایت

منوی سایت

Search
اطلاعیه ها

رشته کارشناسی ارشد برنامه ریزی شهری

کارشناسی ارشد برنامه ریزی شهری

درباره رشته

برنامه‌ریزی شهری، به دنبال مشکلات نشأت‌گرفته از انقلاب صنعتی مطرح شد؛ هرچند پیشینه برنامه‌ریزی برای شهر، به گذشته‌های بسیار دورتر و شکل‌گیری نخستین تمدن‌های بشری در میان‌رودان، مصرو هند برمی‌گردد. در ابتدا، حل مشکلات صنعتی‌شدن (همچون کمبود مسکن، بهداشت محیط و…) در مداخلات کالبدی دیده می‌شد. اما، از اواسط دهه ۱۹۶۰ میلادی و با بروز ناکارآمدی این‌گونه مداخلات، برنامه‌ریزی شهری، به سوی مسائل اقتصادی و اجتماعی روی آورد و مباحثی چون عدالت، دموکراسی و مشارکت مردم در فرایند برنامه‌ریزی شهری مطرح گشت. ابزارهای کالبدی برنامه‌ریزی شهری، عبارت‌اند از: شبکه معابر، کاربری اراضی، تراکم، محدوده‌ها، حریم‌ها و…

از این رو متمرکز کردن منابع، ایجاد فرصت‌های مناسب برای شهرهای متوسط، کمک به شهرهای کوچک و مناطق روستایی و تدوین سیاست‌های توسعه منطقه‌ای، از جمله سایر موضوعات مورد بحث در این رشته است.

اساتید رشته

دروس رشته و مهارت ها

دانشگاه پارس با بهره‌گیری از تجربیات ارزنده‌ی اساتید مجرب در زمینه‌ی برنامه‌ریزی شهری و آموزش حرفه‌ای دروس عمومی و تخصصی، به حضور متخصصان در این حوزه یاری رسانده و در تلاش است دنیای وسیعی از هنر، دانش و خلاقیت همراه با صنعت را به روی هنرجویان باز کند.

فارغ التحصیلان این رشته، می‌توانند در ارائه‌ی طرح‌های شهری و منطقه‌ای که شامل طرح‌های جامع، تفصیلی، ساختاری و … می‌شود، فعالیت کنند. همچنین می‌توانند در نقش یک مشاور در امور مرتبط با شهری و منطقه در جایگاه مدیران و مسئولان رده بالا، ظاهر شوند.

دانشجویان برتر و فارغ التحصیلان

گالری