منوی سایت

منوی سایت

Search
اطلاعیه ها

رشته طراحی صنعتی

طراحی صنعتی

امروزه طراحی صنعتی به عنوان رشته‎ ای نوین در ایران و جهان، به دلیل پرداختن به یکی از ضروری‎ ترین نیازهای جوامع به یکی از جذاب‎ترین رشته‎ های دانشگاهی (چه از نظر فنی- مهندسی و چه از نظر هنری) تبدیل گردیده است. طراحی (یا اصطلاحاً Design) به عنوان فرهنگ برخورد با فناوری در کنار فرهنگ معماری و مهندسی به صورتی مستقل در حال شکل‎ گیری و تکوین در سطح جهانی است. دانشجویان طراحی صنعتی همزمان با کسب‎ خلاقیت‎ های هنری مباحث فنی – مهندسی را فرا گرفته و به طراحی و مدل سازی محصولات، خدمات و سامانه‎ های مورد نیاز جامعه پرداخته و از دیدگاه‎های عوامل انسانی، کاربردپذیری و زیبایی شناسی به ارتقاء محیط اطراف خود اقدام می‎نمایند.

این رشته به تعامل سه جانبه ای میان فرهنگ، فناوری و انسان می پردازد و به واسطه این تعامل قابلیت اثرگذاری در حیطه ‎های متعدد (از طراحی محصول تا مبلمان و تجهیزات) را دارا می باشد. این رشته در ایران دارای گرایش ‎های متعددی است، از طراحی محصول و طراحی ارتباطات تا طراحی داخلی، طراحی مبلمان و طراحی فرهنگ بنیان.

درباره رشته

دانشجویان رشته طراحی صنعتی در دانشگاه پارس با توجه به وجود تخصص‎ هایی نظیر ارتباط تصویری و طراحی لباس در این دانشگاه، از این مزیت برخوردارند که به خاطر وجود طراحان صنعت می‎توانند برای گرایش‎ های فرهنگ بنیان، فضای کار و خلاقیت شایسته ‎ای را تجربه کنند.از سوی دیگر طراحان صنعت متمایل به گرایش های فنی‎تر می‎توانند با استفاده از توانایی‎ های موجود در این دانشگاه در زمینه‎ هایی نظیر فناوری معماری، معماری صنعتی و تعامل انسان رایانه (HCI) نیازهای خویش را در قالب پروژه ‎های عملی و پایان نامه ‎های دانشجویان به انجام برسانند و بدین وسیله دانشجویان این رشته حضور در بازار کار مرتبط با گرایش خود را تضمین ‎نمایند. حضور دانشجویان رشته طراحی صنعتی در کنار اساتید مجرب و استفاده از روش‎های نوین در آموزش طراحی، فضایی صمیمانه و کارآمد برای مشتاقان رشته طراحی صنعتی در دانشگاه پارس ایجاد نموده است.

به طراحی کلیه لوازم و تجهیزات و محصولات مورد استفاده انسان، از لوازم آشپزخانه گرفته تا سیستم های رایانه‌ای، خودرو، مبلمان و … که در کارخانه‌ها تولید می شوند،”طراحی صنعتی” می گویند. طراح صنعتی کسی است که با در هم آمیختن علم و هنر، به خلق کالا و محصولات تازه و یا طراحی کاربرد های جدید برای ابزارآلات می پردازد. حداقل تحصیلات برای ورود به این شغل ، کارشناسی است. رشته طراحی صنعتی در ایران زیرمجموعه گروه هنر است و به صورت نیمه متمرکز ارائه می‌گردد. لازم است بدانید تجربه در این کار بسیار مهم است. پس می‌توانید فعالیت های حرفه ای خود را از دوران دانشجویی شروع کنید تا بعد از فراغت از تحصیل کارنامه ای عملی داشته باشید و راحت تر وارد بازار کار شوید. آموختن مهارت های رایانه ای مثل کار کردن با نرم افزار هایی چون ۳D max، Rhinoو برنامه های سه بعدی دیگر به شما کمک می کند تا طرح های بهتری ارائه کنید. ضمنا شرکت در مسابقات جهانی طراحی صنعتی به هر چه بیشتر شناخته شدن شما کمک می کند. در نهایت، شما می توانید شرکتی با نام خود تاسیس کنید. طراحان صنعتی بنابر زمینه و حیطه کاری خود با افراد وابسته به آن حیطه در ارتباط اند. برای مثال اگر شما طراح صنعتی وسایل کودکان باشید، با پزشکان، متخصصان روانشناسی کودک و … همراه می شوید تا وسایلی مناسب برای کودکان طراحی کنید.

 

زمینه های کاری 
  • ایده پردازی برای نو آوری
  • طراحی محصولی جدید با توجه به فرهنگ بومی و اقتصاد منطقه و برطرف کردن معایب محصولات قبلی
  • طرح معماری مبلمان خانگی، اداری و تجاری
  • نمونه سازی و طراحی رایانه ای
  • نظارت بر ساخت و کیفیت کالا
  • نظارت بر بسته بندی کالا ها و محصولات مختلف

 

مطلوبیت های حرفه ای 

طراحی صنعتی به دلیل گستردگی، تنوع زیادی دارد و شاغلان آن تا سال ها احساس خستگی  و کسالت نمی‌کنند. شاغلان این رشته در واقع ابداع‌کنندگان بسیاری از وسایل هستند و با ارائه طرح های جدید می توانند به استقلال و خودکفایی هر کشور کمک کنند.

 

ضرورت این حرفه 

امروزه در سراسر دنیا طراحان صنعتی برای طراحی کالاهایی تلاش می کنند که به طبیعت ضرر نرسانند و قابل بازیافت باشند. این نکته نیز یکی از مواردی است که بسیاری از شرکت ها به آن توجه دارند و اهمیت پرداختن به این شغل را می رساند.

اساتید رشته

دروس رشته

دروس پایه 

مبانی هنر های تجسمی، عکاسی پایه،  مدل سازی، آشنایی با هنر در تاریخ، هندسه، ریاضی کاربردی، کارگاه طراحی، حجم سازی، هنر و تمدن، فرم و فضا، مهندسی عوامل انسانی، فیزیک

دروس اصلی 

فیزیک، نقشه کشی صنعتی، طرح اشیا در تمدن، مواد و روش های ساخت، طراحی به کمک کامپیوتر، طراحی فنی، تاریخ طراحی صنعتی، ارزیابی تولیدات صنعتی، اقتصاد مدیریت تولیدات صنعتی، جامعه‌شناسی صنعتی

دروس تخصصی 

پروژه طراحی بسته بندی، پروژه طراحی طرح های سریع، پروژه طراحی حال و آینده، پروژه طراحی بیونیک، روند طراحی صنعتی، مهندسی عوامل انسانی، محیط زیست، مبلمان، ارتباط با کارخانجات

 

دانشجویان برتر و فارغ التحصیلان

گالری