منوی سایت

منوی سایت

Search
اطلاعیه ها

رشته طراحی لباس (پوشاک)

طراحی لباس (پوشاک)

در طول تاریخ همیشه لباس بیانگر فرهنگ، قومیت، سنت ها، شخصیت و موقعیت اجتماعی افراد بوده و به همین دلیل ارزش و اهمیت بسیاری داشته است. امروزه طراحی لباس، یک صنعت جهانی است و در بسیاری از کشورهای بزرگ و پیشرفته به عنوان یک تخصص برجسته شناخته می شود. امروزه بعضی از کشورها به عنوان مراکز تولید انبوه پوشاک همچون آلمان، چین، اسپانیا، بنگلادش، ترکیه، کره جنوبی و برزیل درامد های قابل توجهی از مسیر تولید پوشاک کسب می نمایند. در سال های اخیر با حضور قدرتمند ترکیه و اسپانیا در این زمینه باعث مطرح شدن بیشتر این دو کشور شده است. پاکستان و هند نیز به دلیل داشتن طراحان با استعداد بسیار خوب تا حدودی در این زمینه شناخته شده هستند. هنر استفاده از طراحی، برای خلق پوشاک بستگی به ویژگی های فرهنگی و اجتماعی ملت ها داشته و در جوامع مختلف دارای تنوع بالایی است.

از آنجا که طراحی لباس، نمادی از وضعیت اجتماعی و اقتصادی یک جامعه است طراحان همواره باید این مهم را در نظر داشته باشند که هر نوع لباس برای چه مخاطب و چه فرهنگی  می باشد تا آنچه طراحی می‌کنند تابعی از زیبایی و مطلوبیت بوده و در راستای فرهنگ جامعه باشد. ضرورت پرداختن به  این موضوع در کشور، ایجاد و تقویت رشته هایی همچون طراحی لباس را بیش از پیش ضروری  می سازد.

در این راستا موسسه آموزش عالی معماری و هنر پارس به عنوان منحصر به فرد ترین برگزار کننده این رشته در مقطع کارشناسی ناپیوسته هدف خود را بر تلاش در جهت بالا بردن سطح علمی کاردانان این رشته قرار داده است تا با تربیت افرادی با دانش و مهارت های عملی در زمینه طراحی و صنعت مد و همچنین ایجاد خلاقیت و بروز استعدادها گامی موثر در حفظ فرهنگ و ملیت کشورمان برداشته باشد. خلاقیت و تجسم فضایی و نگاه دقیق و موشکافانه به اطراف از مهمترین ویژگی های یک طراح لباس است.

درباره رشته

در طول تاریخ، لباس هر فرد نـشانگر قومیت، اعتقادات، فرهنگ و شخصیت او بوده و ارزش هر فرد را در وهله اول با لباس او می‌سنجیدند. فارغ‌التحصیلان این رشته در جامعه امروزی جایگاه بسیار خوبی دارند، زیرا این افراد به حفظ فرهنگ و ملیت کمک می‌کنند و همیشه در تلاش هستند تا کاربردی‌ترین و بهترین لباس‌ها را تولید کنند. یک طراح لباس در طول دوران تحصیل خود با انواع طرح لباس برای افراد مختلف و محیط‌های مختلف آشنا می‌شود. درحقیقت، پوشش و لباس یک کشور، بیانگر فرهنگ آن مرز و بوم است و برای از بین نرفتن این فرهنگ، مطالعه تخصصی چنین رشته‌هایی اهمیت پیدا می‌کند.

باید اشاره کرد که رشته طراحی لباس، میان‌رشته‌ای است و علاوه بر مهارت‌ درک و شناخت از پارچه و بافت‌های متفاوت آن و آگاهی داشتن از بازار فروش و همچنین رقبای تجاری ، علاقه‌مندی به پیگیری روند مد روز و مهارت دوخت لباس، موارد مختلفی اعم از مدیریت، عکاسی، تبلیغات و برندینگ را هم در بر می‌گیرد. طراحی لباس دو نوع است: طراحی کاربردی و طراحی مد. طراحی کاربردی شامل طراحی لباس برای مشاغل و گروه‌های مختلف جامعه مانند ورزشکاران و ارتش است. طراحی مد سلیقه ای است و در این بخش طراح خلاقیتش را نشان می دهد تا افراد دیگر از طرح او ایده بگیرند و کار های تازه ای به بازار عرضه کنند.

طراحی لباس از جمله مشاغلی است که افراد می توانند با سرمایه ی شخصی و کسب تجربه در آن پیشرفت کنند. از آنجا که ایران کشوری جوان است و جوان ها هم تنوع پوشاک را دوست دارند، عده ی زیادی با تکیه بر خلاقیت خود و ایجاد خیاط خانه در این حرفه به خوبی پیشرفت می کنند. طراحان لباس پس از کسب تجربه، جذب تولیدی‌ها و کارخانه های بزرگ تولید لباس (برند‌های مختلف) خواهند شد. رشته طراحی پارچه و لباس، رشته ای کاربردی و دارای سه گرایش طراحی لباس، طراحی چاپ پارچه و طراحی بافت پارچه است. دانشجویان این رشته از ترم چهارم و پس از گذراندن حدود ۵۰ واحد اقدام به انتخاب یکی از گرایش ها می کنند. دانشجوی گرایش طراحی لباس باید با طراحی، مبانی هنری و رسم فنی آشنا باشد.

زمینه های مهارتی

یک طراح لباس خلاقیت و توانایی پیاده‌سازی و اجرای ایده‌های ذهنی خـود را در کنار مهارت‌های طراحی همچون مهارت‌های طراحی دستی، مهارت‌های کامپیوتری و مهارت‌های تکنیکی مانند الگو‌سازی و سایز‌بندی و پیش‌بینی ترند‌های رنگ، پارچه و توانایی تهیه مودبوردی از ایده‌ها که شامل مواردی چون تکه‌های پارچه، رنگ‌ها و عکس‌های مختلف در جهت شکل‌گیری ایده‌ی اصلی است را دارا می‌باشد.

زمینه های شغلی

فارغ‌التحصیلان ایـن رشته می‌توانند در شرکت‌های طراحی، تولید و عرضه پوشاک، کیف و کفش و… استخدام شوند و همچنین یک فارغ‌التحصیل رشته طراحی لباس می‌تواند بـه صـورت مستقل کار کنـد و در صورت داشتن تجربه، مهارت و سرمایه کافی شرکت طراحی یا تولید لباس خود را راه‌اندازی کند. در ادامه به مواردی از زمینه های کاری اشاره می شود.

  • شخصی دوزی (ارائه طرح برای فرد مراجعه کننده و دوخت آن)
  • مشاوره در زمینه طرح و لباس مناسب بسته به اندام فرد
  • ارائه طرح های نو برای تولید پارچه
  • طراحی و چاپ پارچه های مختلف
  • سرپرستی واحد های تولیدی در کارخانه های نساجی
  • حضور در بخش رنگرزی کارخانه ها برای تعیین رنگ پارچه
  • طراحی لباس برای نهاد های دولتی
  • طراحی لباس در تئاتر و سینما
مطلوبیت های حرفه ای 

ما همواره از پوشاک استفاده می کنیم، بنابراین، طراحان لباس در هیچ شرایطی بیکار نخواهند ماند و اگر ایده های خوب و مناسبی در سر داشته باشند، خیلی زود جایگاه مناسبی در میان مشتریانشان پیدا می کنند.

ضرورت این حرفه 

یک طراح لباس باید بداند سازگاری یک پوشش با یک جامعه به چه علت است. همچنین، بر اساس اصول فنی و تکنیکی، طراحی و الگوبرداری و نیز با استفاده از خلاقیت و توانمندی های شخصی خود چیزی را خلق کند. با توجه به آنچه گفته شد، مشخص است که جامعه برای چنین حرفه ای به افراد متخصص نیاز دارد.

اساتید رشته

دروس رشته و مهارت ها

دروس پایه 

طراحی، مبانی هنرهای تجسمی، آشنایی با هنر در تاریخ.

دروس اصلی 

تاریخ پارچه و نساجی، تاریخ پوشاک ایران، تاریخ پوشاک جهان، شناخت الیاف و پارچه، دوخت سنتی، کاربرد رایانه در طراحی لباس، کاربرد رایانه در طراحی الگو و الگوسازی روی مانکن.

دروس تخصصی 

طراحی لباس، الگوسازی، دوخت، نمادشناسی، کاربرد رنگ و پارچه در طراحی لباس، بازاریابی و اقتصاد و طراحی الگو در بخش صنعت.

دانشجویان برتر و فارغ التحصیلان

گالری