منوی سایت

منوی سایت

Search
اطلاعیه ها

رشته کارشناسی ارشد مدیریت پروژه و ساخت

کارشناسی ارشد مدیریت پروژه و ساخت

این رشته، مجموعه ای از فعالیت های علمی، آموزشی و پژوهشی در زمینه مدیریت پروژه و ساخت شامل پروژه های عمرانی، صنعتی، تأسیسات زیر بنایی و سایر انواع پروژه ها است که با تکیه بر مفاهیم، دیدگاه ها، روش ها، تکنیک ها، نرم افزارها و نظام فنی و اجرایی، دانش پژوهان را با مدیریت طراحی و اجرای پروژه ها با توجه به اهداف مربوطه آشنا می نماید.

این رشته با ابعاد توسعه پایدار کشور و مباحث ارتقای سطح کیفی پروژه ها و حفظ سرمایه های ملی شامل تمامی پروژه های در سطح کشور اعم از مجتمع ها و ساختمان های مسکونی، مجتمع های اداری و تجاری، بیمارستان ها، فرودگاه ها، مجموعه های صنعتی، زیر ساخت ها و بسیاری پروژه های دیگر سر و کار دارد.

درباره رشته

هدف این رشته، توانمند سازی متخصصین برای اداره پروژه های عمرانی و مدیریت بهینه پروژه ها در جهت دستیابی به اهداف آن ها و ارتقای بهره وری و سطح کیفی پروژه ها و همچنین اتمام در موعد مقرر با بودجه تعیین شده و پیاده سازی علمی منطبق بر استانداردهای بین المللی و ملی می باشد. همچنین از اهداف مهم این رشته، مواجهه با چالش های مدیریتی در تمامی سطوح پروژه ها، اعم از مباحث مالی، زمانبندی، تخصیص و تسطیح منابع، ملحوظ داشتن ریسک ها و هدایت پروژه ها به سوی تأمین رضایت تمامی ذینفعان پروژه است. مدیریت پروژه و ساخت، در همه پروژه های بخش های دولتی، نهادهای عمومی و بخش خصوصی قابل پیاده سازی می باشد.

مطابق مصوبات آموزش عالی، این رشته دارای اهداف بشرح زیر به منظور دستیابی به توسعه پایدار در سطح ملی و ارتقای سطح کیفی پروژه ها می باشد:

  • احاطه یافتن بر آثار علمی مهم و استانداردهای بین المللی و ملی مدیریت پروژه و ساخت
  • آشنایی با روش های پیشرفته تحقیق در زمینه مدیریت پروژه و ساخت
  • دستیابی به جدیدترین مبانی علمی، تحقیقاتی و فنآوری در زمینه مدیریت پروژه و ساخت
  • نوآوری در زمینه های علمی و تحقیقی و کمک به پیشرفت و گسترش مرزهای دانش
  • تسلط یافتن بر تعلیم و تحقیق و برنامه ریزی، اجرا یا هدایت و نظارت و ارزیابی، تجزیه و تحلیل و حل مسائل علمی و گشودن مشکلات علمی جامعه در یکی از زمینه های مدیریت پروژه و ساخت برای انجام وظایف در نظام تحقیقاتی و نظام آموزشی کشور یا وظایف مدیریتی و راهبردی در سازمان های دولتی و نهادهای برنامه ریزی کشور
  • اشاعه و تولید دانش مدیریت پروژه و ساخت متناسب با ویژگی های فرهنگی و شرایط خاص کشور

دانش آموختگان این رشته، با آشنایی با اصول و مبانی مدیریت پروژه و ساخت و معیارها و روش های مناسب و صحیح اداره انواع پروژه ها و همچنین کسب مهارت های لازم در خصوص زیر سیستم های مدیریت پروژه ها، قادر خواهند بود به صورت علمی، فرآیندهای مدیریت پروژه ها اعم از ده زیر سیستم مطابق استانداردهای مربوطه را در انواع متنوع پروژه ها پیاده سازی نمایند و موجب ارتقای سطح کیفی ها و پایداری بیشتر آن ها  ارائه نمایند.

نقش و توانایی های دانش آموختگان این رشته عبارتند از:

  • تربیت نیروی متخصص مورد نیاز جامعه
  • انجام تحقیقات پیشرفته در زمینه چالش های مدیریت و مهندسی ساخت در کشور
  • مدیریت پروژه های معماری و ساختمانی
  • برنامه ریزی، مدیریت و هماهنگی جهت اجرای پروژه ها
  • نظارت بر اجرای کارهای ساختمانی اعم از نظارت عمومی و عالیه
  • فعالیت به عنوان مهندس مسئول مراحل ساخت و اجرا در طرح ها از اولین مرحله تا اتمام پروژه
  • نظارت بر انتخاب اجزا و عناصر تشکیل دهنده ساختمان
  • فعالیت در زمینه های آموزش مدیریت پروژه و ساخت
  • همکاری و مشارکت با سایر متخصصان و دست اندرکاران طراحی و اجرای ساختمان ها

فارغ التحصیلان این رشته، علاوه بر امکان ارائه خدمات مدیریت پروژه و ساخت در قالب مشاوره مدیریتی و یا خدمات پیمانکاری مستقل در بخش خصوصی و در انواع پروژه ها، می توانند با تمامی دستگاه های دولتی و نهاد های عمومی متولی طرح و اجرای پروژه ها اعم از زیر ساخت ها و سایر موارد، همکاری نمایند.

اساتید رشته

دروس رشته و مهارت ها

دانشگاه پارس با بهره‌گیری از تجربیات ارزنده‌ی اساتید مجرب در زمینه‌ی مدیریت پروژه و آموزش حرفه‌ای دروس عمومی و تخصصی، به حضور متخصصان در این حوزه یاری رسانده و در تلاش است دنیای وسیعی از هنر، دانش و خلاقیت همراه با صنعت را به روی هنرجویان باز کند.

فارغ التحصیلان این رشته، علاوه بر امکان ارائه خدمات مدیریت پروژه و ساخت در قالب مشاوره مدیریتی و یا خدمات پیمانکاری مستقل در بخش خصوصی و در انواع پروژه‌ها، می‌توانند با تمامی دستگاه‌های دولتی و نهاد‌های عمومی متولی طرح و اجرای پروژه‌ها اعم از زیر ساخت‌ها و سایر موارد، همکاری نمایند.

دانشجویان برتر و فارغ التحصیلان

گالری